کابینه جدید؛ دانش‌آموخته محیط زیست، وزیر تحصیلات عالی می‌شود

ریاست جمهوری با معرفی ۱۰ وزیر سرپرست جدید وابسته به جناح عبدالله اعلام کرد که فهرست کابینه «نهایی» شده‌است؛ در حالی که هنوز سرپرست وزارت اقتصاد از سوی دولت معرفی نشده و گفته می‌شود چهره‌های دیگری هم از جانب آقای غنی معرفی خواهند شد.blankبا این‌همه، در شرایطی که مشخص نیست چه تعداد از این افراد در نهایت موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نمایندگان خواهند شد، انتشار فهرست اولیه آنان و انتصاب‌شان به عنوان سرپرست وزارتخانه‌های مربوطه، انتقادهای وسیعی را برانگیخته‌است.

مهم‌ترین انتقادها مربوط به معرفی نامزدوزرایی است که هیچ‌گونه تحصیل، تخصص و تجربه‌ای در زمینه کار در وزارتخانه‌های مورد نظر ندارند.

بدیهی است که این انتقادها عمدتا متوجه تیم عبدالله است؛ زیرا ۱۰ نامزدوزیری که به تازگی از سوی او معرفی شده‌اند، از متحدان سیاسی، جناحی و قومی او محسوب می‌شوند.

در بسیاری از موارد، نسبت نامزدها و وزارتخانه‌هایی که برای تصدی آن معرفی شده‌اند، به گونه‌ خنده‌داری، بی‌ربط است.

نکته دیگر، سطح پایین تحصیلات این افراد است. اگرچه این امر، مخالف قانون اساسی نیست؛ زیرا قانون تنها داشتن تحصیلات عالی را برای وزیر، شرط دانسته، بدون قید درجه تحصیلی؛ اما با توجه به این‌که افراد زیادی با درجه تحصیلی بالاتر، بار علمی بیش‌تر و کوله‌باری از تجربه، وجود دارند، چرا باید افرادی با تحصیلات پایین برای سمت حساسی مانند مدیریت یک وزارتخانه معرفی شوند؟

روشن است که عمده‌ترین شاخص برای معرفی این افراد، وابستگی سیاسی، جناحی و قومی‌شان بوده و تخصص و تجربه‌شان اصولا از نظر آقای عبدالله و متحدان سیاسی‌ او اهمیتی نداشته‌است.

به عنوان نمونه، بشیراحمد ته‌ینج که به عنوان سرپرست و نامزدوزیر وزارت کار و امور اجتماعی معرفی شده‌، لیسانس تاریخ دارد. اگرچه با اندکی مسامحه می‌توان دانش‌آموخته تاریخ را نیز به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی پذیرفت؛ اما یک وزیر باید تا درجه دکتری تحصیل کرده‌باشد؛ آن‌هم در عصر تحصیلات آنلاین و غیر حضوری و تجاری‌شدن دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک که دریافت مدرک، بسیار آسان‌ شده‌است.

نثاراحمد غوریانی؛ نامزدوزیر و سرپرست وزارت تجارت و صنایع حتی وضعیتی به مراتب بدتر دارد. او با وجود آن‌که پیش از این، اشتغال به امور بازرگانی داشته و از نظر، می‌تواند گزینه‌ای شایسته برای وزارت تجارت و صنایع باشد؛ اما روشن نیست که اصولا تحصیلات عالیه دارد یا نه. اطلاعاتی در این زمینه ارائه نشده‌است.

قدرت‌الله ذکی؛ سرپرست و نامزدوزیر ترانسپورت، لیسانس خبرنگاری دارد. این‌که یک خبرنگار چه سررشته‌ای از حمل و نقل دارد و چگونه می‌تواند کشوری را که نیازی شدید و حیاتی به توسعه زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل دارد در این زمینه توسعه دهد، از طنزهای خنده‌دار و حیرت‌آور روزگار ماست که تنها از قدرت شگفتی‌ساز عبدالله و نبوغ اعجازانگیز دولت‌سازی و دولت‌داری او برمی‌آید. ضمن آن‌که دارنده مدرک لیسانس، اهلیت اداره یک وزارت را ندارد.

انوارالحق احدی که به عنوان نامزدوزیر و سرپرست وزارت زراعت، مالداری و آبیاری، معرفی شده، دکترای علوم سیاسی دارد. او از معدود افراد معرفی‌شده از سوی تیم عبدالله است که تحصیلات عالیه قابل اعتنایی دارد؛ اما یک دانش‌آموخته علوم سیاسی، از نظر تخصصی، هیچ درکی از زراعت، مالداری و آبیاری در کشوری شدیدا زراعتی ندارد و بسیار دور از انتظار است که او وزیری موفق در این بخش باشد.

معصومه خاوری، از نزدیکان محمد محقق هم برای تصدی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی معرفی شده؛ اما لیسانس علوم لابراتوار طبی دارد! بر این اساس، اول این‌که رشته تحصیلی او هیچ ربطی به وزارت مخابرات ندارد و از جانب دیگر، سطح تحصیلات او به اندازه‌ای پایین است که شایسته اداره یک وزارت مهم نیست.

خانم خاوری در عین حال، پیش از این به دلیل داشتن نیروی مسلح غیر قانونی از سوی کمیسیون انتخابات در انتخابات پارلمانی، رد صلاحیت شده‌بود.

محب‌الله صمیم؛ سرپرست و نامزدوزیر معرفی‌شده از سوی عبدالله عبدالله برای وزارت سرحدات و قبایل،‌ دانش‌آموخته زبان‌شناسی است. شاید تنها نسبت این رشته تحصیلی با وزارتخانه مربوطه، تخصص آقای وزیر در شناسایی زبان‌های رایج میان ساکنان مناطق مرزی و نیز اقوام و قبایل مختلف باشد! البته این امر، نه امنیت مرزها را می‌گیرد، نه از قاچاق انسان و مواد مخدر، جلوگیری می‌کند و نه لزوما به برقراری برابری و برادری و عدالت اجتماعی میان اقوام و قبایل افغانستان، کمکی خواهد کرد.

فضل‌احمد معنوی؛ سرپرست و نامزد وزارت عدلیه هم فاقد تحصیلات آکادمیک است و تنها دانش‌آموخته علوم دینی می‌باشد؛ با این حال، با اندکی ارفاق و مسامحه می‌توان حضور او در وزارت عدلیه را در کشوری که شریعت هم از منابع و مبانی مهم قانون‌گذاری محسوب می‌شود، حضور یک کارشناس علوم دینی در رأس این وزارت را مرتبط و مناسب ارزیابی کرد.

نورالرحمان اخلاقی؛ نامزد وزارت امور مهاجرین، تحصیل‌کرده اقتصاد و مدیریت استراتژیک است؛ رشته‌ای که بی‌ربط است؛ اما او می‌تواند با استفاده از تخصص و تجربه‌اش، شایستگی‌اش برای احراز این سمت را در ادامه راه، نشان دهد؛ اگرچه فاقد تحصیلات عالی کافی برای تصدی کرسی وزارت می‌باشد.

سعادت منصور نادری، نامزد و سرپرست وزارت دولت در امور صلح نیز لیسانس اقتصاد دارد. این در حالی است که اصولا معضل جنگ در افغانستان، اقتصادی نیست و با پرداختن به امور اقتصادی، صلح برقرار نمی‌شود؛ بلکه بالعکس با استقرار صلح است که اقتصاد شکوفا خواهد شد. از سوی دیگر، آقای نادری نیز مانند بسیاری دیگر از چهره‌های معرفی‌شده توسط آقای عبدالله، لیسانس دارد و یک لیسانسه، شایستگی تصدی کرسی بلند وزارت را ندارد.

عباس بصیر؛ نامزد و سرپرست وزارت تحصیلات عالی و از افراد نزدیک به کریم خلیلی، دکترای محیط زیست دارد. از این منظر، او به جهت درجه تحصیلی، شایسته مقام وزارت محسوب می‌شود؛ اما از نظر رشته تخصصی‌اش نمی‌تواند گزینه‌ای مناسب برای وزارت تحصیلات عالی باشد. یک کارشناس محیط زیست برای وزارت زراعت، مناسب‌تر است تا وزارت تحصیلات عالی؛ زیرا در کل سیستم تحصیلات عالی افغانستان، یک دیپارتمنت کوچک و فرعی هم در زمینه محیط زیست وجود ندارد.

بر این اساس، آن بخش از ترکیب کابینه دولت جدید که سهم آقای عبدالله است، شدیدا سیاسی، جناحی، قومیت‌زده و غیر تخصصی است و انتظار نمی‌رود که با چنین ترکیبی بتوان یک دولت کارآمد، مؤثر، پاسخگو و بابرنامه را شاهد باشیم.

 

 

مطالب مرتبط

comments s

  1. با عرض سلام :
    بسیار یک مطلب عالی و زیبا را پیرامون کابینه جدید؛ دانش‌آموخته محیط زیست، وزیر تحصیلات عالی می‌شود ذکر نمودید.
    قابل ذکر است این اشخاص به اساس مصارف را که در انتخابات قبلی کرده اند به این پست های معرفی گردیده اند تا بتوانند مصارف حود را دوباره از بودجه همان وزارت بدست بیاورند . در قسمت درجه تحصیل و رشته تحصیلی باید گفته شود که اول خود جناب آغای داکترصاحب عبدالله عبدالله کجا درجه تحصیلات عالی دارد که ایشان هم در رشته چشم فاکولته طب را نیمه رها کرده و به خاطر منفعت شخصی خویش راهی به اصطلاح خودشان جهاد را که به هیج وجه جهاد نبوده صرف چور و چپاول وطن و مردم بود در پیش گرفته اند که تا امروز این وطن علاج نمیشود.
    در اخیر فکر کنم با بودن این چنین اشخاص بی کفایت ، غارتگر و چپاولگر این وطن و مردم بیچاره جور و خوب نخواهند شد و ………………

  2. خیر از دانشگاه قم ماستری در روضه خوانی دارد چرا نمی تواند روز های که رهبران از نشاط ومستی از خود دور شوند با روضه خوانی به یاد روز گاری کربلا هم میندارد.