شورای امنیت ملی: طالبان کماندوهای ارتش را رها کردند

شورای امنیت ملی اعلام کرد که کماندوهای ارتش که در اسارت طالبان بودند، رها شده‌اند. این شورا در عین حال گفته که روند رهایی زندانیان خطرناک طالبان ادامه دارد و تنها زندانیانی نزد دولت باقی مانده‌اند که رهایی آن‌ها با واکنش‌ بین‌المللی مواجه شده‌است.blankشورای امنیت، امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ سنبله) در اعلامیه‌ای نوشت که کماندوهایی که نزد طالبان بودند رها شده و تمامی زندانیان طالبان به‌جز افرادی که رهایی آن‌ها با واکنش بین‌المللی روبرو شده، رها شده‌اند. این شورا گفته که تلاش‌های دیپلماتیک برای رهایی این افراد نیز جریان دارد.

شورای امنیت ملی در عین حال تاکید کرده‌ که اکنون مذاکرات صلح باید آغاز شود.

در همین حال، یک منبع حکومتی به بی‌بی‌سی گفته‌است که تمامی زندانیان خطرناک طالبان در روزهای اخیر آزاد شده و تنها هفت زندانی این گروه نزد دولت باقی مانده‌است.

به گفته این منبع، این افراد کسانی‌اند که متهم به قتل اتباع استرالیا و فرانسه‌ اند و قرار است در قطر زیر نظر باقی بمانند.

فرانسه و استرالیا از دولت خواسته‌بودند، زندانیانی را که به قتل اتباع این کشورها متهم هستند، رها نکند.
حکومت گفته‌بود که به دلیل درخواست فرانسه و استرالیا، روند تبادل زندانیان خطرناک طالبان به تاخیر افتاده و برای حل موضوع با مقام‌های این کشورها گفتگو می‌کند.

در این زمنیه وزارت خارجه، دیروز (چهارشنبه، ۱۳ سنبله) از صحبت تلفونی حنیف اتمر؛ سرپرست این وزارت و وزیر خارجه استرالیا خبر داده‌بود. اگرچه به موضوع رهایی زندانیان در خبرنامه این وزارت اشاره نشده‌بود، اما گفته شد که استرالیا گفته از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

طبق گزارش بی بی سی، طالبان نیز گفته‌اند که آخرین زندانیان حکومت که دو کماندو بودند، دیرهنگام شب گذشته رها شدند. این گروه چندین سرباز کماندو را در روزهای گذشته رها کرد.

با این حساب، انتظار می‌رود که مذاکرات بین‌الافغانی به‌زودی آغاز شود.

در این راستا معصوم استانکزی؛ رییس هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان می‌گوید که این هیات به‌زودی وارد مذاکره با طالبان خواهد شد و قطعنامه لویه جرگه، نقشه راه آن در این گفتگوها خواهد بود.

او امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ سنبله) در صفحه توییترش نوشت که «هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از ملت و دولت، مذاکرات صلح را به هدف یک افغانستان مترقی، آزاد و متحد که در آن حقوق همه اتباع حفظ باشد، به زودی آغاز خواهد کرد».

این در حالی است که دیروز گزارش شده‌بود که هیأت مذاکره‌کننده دولت امروز پنج‌شنبه، برای مذاکره با طالبان عازم قطر می‌شود.

گفتنی‌است که رهایی ۵ هزار زندانی طالب و یک‌هزار زندانی دولتی از سوی طالبان، پیش‌شرط آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است که در توافق دوحه ذکره شده‌است. این پیش شرط پس از ماه‌ها تاخیر اکنون به نظر می‌رسد عملی شده‌است.

مطالب مرتبط