خلیلزاد برای توضیح درباره صلح افغانستان به کنگره می‌رود

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان برای ارائه گزارش درباره روند صلح افغانستان به کنگره ایالات متحده فراخونده شد.blankنشریه امریکایی هیل گزارش داده که پس از تهدید مجلس نمایندگان امریکا در مورد احضار مقامات پنتاگون برای ارائه گزارش درباره عملکرد دولت این کشور در افغانستان، زلمی خلیلزاد روز دوشنبه آمادگی خود را برای حضور در مجلس نمایندگان اعلام کرد.

براساس این گزارش، نمایندگان تهدید کرده‌بودند اگر مسئولان وزارتخانه‌های دفاع و خارجه امریکا برای ارائه گزارش در مورد افغانستان در مجلس حضور پیدا نکنند، مقامات دولت ترامپ احضار خواهند شد.

طبق بیانیه مجلس نمایندگان امریکا، خلیلزاد پس از بازگشت از سفر رسمی در خاور میانه، برای ارائه گزارش به کمیته امنیت ملی، نظارت و اصلاح در مجلس حاضر خواهد شد. او دیروز با مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد دیدار کرد.

استفان لینچ؛ رییس کمیته امنیت ملی، نظارت و اصلاح مجلس امریکا گفته‌است: من از خلیلزاد تشکر می‌کنم که موافقت کرد در باره مذاکرات ایالات متحده با طالبان و دولت افغانستان گزارش دهد.

لینچ افزود: من مشتاقانه منتظر بررسی راهبرد دولت ترامپ در افغانستان و منافع امنیتی ایالات متحده در منطقه هستم. پس از نزدیک به دو دهه درگیری، شایسته است که مردم امریکا مستقیماً از برنامه دولت برای پایان‌دادن به جنگ در افغانستان مطلع شوند.

این در حالی است که مذاکرات میان دولت و طالبان در قطر آغاز شده‌است. قرار است نخستین نشست رسمی میان دوطرف امروز صورت گیرد.

این مذاکرات قرار بود ماه‌ها پیش آغاز شود؛ اما به دلیل کندی در روند آزادی زندانیان طالبان، با تاخیر شروع شده‌است.

مطالب مرتبط