تاکید فرانسه بر حفظ نظام جمهوری در افغانستان

سفارت فرانسه در کابل در پیامی به مناست روز جهانی «دموکراسی» بر حفظ نظام جمهوری در افغانستان تاکید کرد. ۱۵ سپتامبر مصادف با روز جهانی مردم‌سالاری ‌است.blankاین سفارتخانه، امروز (سه شنبه، ۲۵ سنبله) در پیامی توییتری نوشت که «دموکراسی در افغانستان باید حفظ گردد و فرانسه برای حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند».

پیش از این، اتحادیه اروپا اعلام کرده‌بود که ادامه حمایت این اتحادیه از افغانستان مشروط به حفظ ارزش‌های جمهوریت در این کشور است.

جوزپ بوریل؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این موضوع را در یک تماس تلفونی با رییس جمهور غنی که روز دوشنبه، ۲۴ سنبله انجام شد، مطرح کرد.

او گفت که حمایت دوام‌دار اتحادیه اروپا برای حفظ و تقویت ارزش‌های جمهوریت و افغانستان مستقل و دموکرات، ادامه خواهد داشت.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای به نقل از جوزپ بوریل نوشته است: «ما این پیام خود را به جانب طالبان هم بیان داشته‌ایم که هر نوع حمایت آینده اتحادیه اروپا از افغانستان منوط به حفظ ارزش‌های جمهوریت در این کشور می‌باشد.»

او تاکید کرده که به‌خاطر اعلام همبستگی و حمایت از جمهوریت در افغانستان، قرار است به این کشور سفر کند.

این در حالی است که در پی پیشرفت روند صلح، درباره چشم‌انداز نظام جمهوری در افغانستان نگرانی‌هایی ابراز می‌شود.

در آغاز هفته جاری، مراسم افتتاحیه مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان در قطر برگزار شد.

در این مراسم مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا نیز حضور داشت. او در این مراسم گفت: «انتخاب سیستم سیاسی آینده شما، انتخاب شماست.»

این اظهارات پمپئو، مورد استقبال نمایندگان طالبان قرار گرفت.

اخیرا زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نیز در اظهاراتی گفت که در مذاکرات صلح روی یک «فرمول» موافقه شود. گرچه مفهوم این اظهارات خلیلزاد روشن نیست؛ اما برخی‌ها آن را به معنای تغییر نظام سیاسی در افغانستان تعبیر کردند.

مطالب مرتبط