پمپئو: تا بهار سال آینده همه نیروهای ما از افغانستان خارج می‌شوند

مایک پمپئو؛ وزیر خارجه امریکا می‌گوید که در صورتی که مذاکرات دولت افغانستان و گروه طالبان موفقیت آمیز باشد، تا بهار سال آینده، امریکا همه نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج می‌کند.blank

آقای پمپئو روز دوشنبه، ۲۵ سنبله در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «بریبارت» گفت که هرچند تلاش‌هایی در جریان است که مذاکرات موفق نشود و امریکا ۲۰ سال دیگر نیز در افغانستان درگیر بماند. او نگفت که این تلاش‌ها از سوی چه کسانی می‌شود.

او در عین حال تاکید کرد که از حکومت افغانستان و طالبان خواسته که این روند را با موفقیت انجام دهند.

وزیر خارجه امریکا گفت که این یک امتیاز مشترک است که در نتیجه‌ تلاش‌های خستگی ناپذیر، سر انجام گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر آغاز شد و این گفتگوها به رهبری و مالکیت افغان‌هاست.

او گفت: «ما از شما می‌خواهیم که افغان‌ها را این زمنیه همکاری کنید تا صلح در افغانستان تامین شود.»

سه شرط برای خروج کامل

مایک پمپئو در عین حال در این مصاحبه گفت که خروج کامل نیروهای امریکایی تا بهار سال آینده از افغانستان مستلزم اجرای ۳ شرط توسط دولت افغانستان و طالبان است.

وی تصریح کرد که شرط نخست درباره تعهدات مبارزه با گروه‌های تروریستی خارجی به‌ویژه القاعده است که نباید اجازه حضور و فعالیت در خاک افغانستان را داشته باشند.

وزیر خارجه امریکا شرط دوم را نیز مشارکت واقعی در مذاکرات بین‌الافغانی دانست و تأکید کرد که حضور فزیکی در اتاق مذاکرات کافی نیست و دو طرف باید گفتگوهای جدی داشته باشند و برای دستیابی به صلح تلاش کنند.

او همچنین مسئولیت دولت افغانستان و طالبان برای جلوگیری از تلاش‌ها برای تخریب روند صلح را شرط سوم خواند و تصریح کرد که امریکا میزان پایبندی به این شروط را بررسی خواهد کرد.

پمپئو گفت: «یک سری از معیارها برای مبارزه با تروریزم وجود دارد که کاملاً به طور واضح بیان شده است، ما اقدامات را بررسی می‌کنیم و اگر تطابق کافی وجود داشته باشد رییس جمهور تصمیم می‌گیرد که سطح نیروها به صفر کاهش یابد.»

او افزود که ترامپ دو هدف دارد؛ یکی اینکه سطح نیروها را کاهش داده و همه را به خانه بازگرداند و دوم اینکه امنیت ملی امریکا تامین شود.

به گفته او، چالش اصلی در مذاکرات بین‌الافغانی موضوع دولت آینده افغانستان و توافق تقسیم قدرت است که از همین رو، تقسیم قدرت و تشکیل دولت آینده محور مذاکرات بین‌الافغانی خواهد بود.

مذاکرات بین‌الافغانی قرار است تا پایان امروز میان هیأت دولت و طالبان آغاز شود. هیأت تخنیکی دو طرف در دو روز گذشته و پس از نشست افتتاحیه این مذاکرات در روز شنبه، درباره آجندای مذاکرات بین‌الافغانی گفتگو کرده‌اند.

مطالب مرتبط