یوناما: کنفرانس «جنوا» فرصتی برای حمایت از صلح و توسعه در افغانستان است

دفتر معاونت سازمان ملل یا یوناما، کنفرانس جنوا را نقطه عطفی در مسیر افغانستان به سوی صلح، رفاه و خودکفایی خواند. قرار است این نشست، به روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ در جنوا برگزار شودد. یوناما گفته برای تامین صلح، حمایت پایدار بین‌المللی از افغانستان، ضروری است.blankیوناما شامگاه سه شنبه (۲۵ سنبله) در اعلامیه‌ای نوشت که کنفرانس جنوا امسال تحت عنوان «افغانستان در مسیر رسیدن به صلح، رفاه و خودکفایی» برگزار خواهد شد و هدف آن تجدید تعهدات بین‌المللی در مورد انکشاف و ثبات افغانستان و توافق درباره اهداف انکشافی مشترک برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ می‌باشد.

در این اعلامیه یوناما آمده‌است که «این کنفرانس در مقطعی تاریخی برگزار می‌شود».

این نهاد گفته: «از آنجایی که افغانستان و مردم آن پس از چهار دهه جنگ و رنج، مسئولیت چالش‌برانگیز تامین و حفظ صلح را بر عهده می‌گیرند، مشارکت و حمایت پایدار بین‌المللی ضروری است».

دیبرا لاینز؛ نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفته‌است: «آغاز مذاکرات صلح افغانستان برای پایان دادن به دهه‌ها جنگ، یک لحظه حساس برای افغانستان است».

او ابراز امیدواری کرده‌ که «جامعه بین‌المللی از این مناسبت برای تائید دوباره حمایت قاطع خویش از انکشاف افغانستان در موازات با روند صلح استفاده نماید».

انتظار می‌رود که کنفرانس جنوا با اشتراک بیش از ۷۰ کشور، نهادهای بین‌المللی، مقامات دولت افغانستان و نمایندگان جامعه مدنی برگزار شود.

این کنفرانس هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط