کارزار فعالان زن برای افزایش حضور زنان در مذاکرات صلح

شماری از فعالان حقوق زن با نشر یک درخواست‌نامه آنلاین، در تلاش افزایش حضور زنان در روند صلح هستند.blankحوریه مصدق؛ فعال حقوق زن می‌گوید، این درخواست‌نامه به حکومت افغانستان، نمایندگان جامعه جهانی، سازمان ملل‌ متحد و همچنین دفتر سیاسی طالبان در قطر و امریکا تقدیم می‌شود.

آنان تاکید می‌کنند که اشتراک زنان در مذاکرات جاری صلح باید وسیع‌تر باشد.

در مذاکرات صلحی که در حال حاضر در قطر جریان دارد، چهار زن در ترکیب هیات مذاکره‌کننده دولت حضور دارند؛ اما در هیات طالبان هیچ زنی حضور ندارد.

گفتنی‌ است که فعالان حقوق زن نگران قربانی‌شدن آزادی‌های‌شان در روند صلح نیز هستند.

زنان در دوران طالبان، حق آموزش و کار نداشتند.

گفته می‌شود که در مذاکرات صلح قرار است طالبان شریک قدرت در افغانستان شوند.

به تازگی برخی اعضای ارشد هیأت طالبان گفته‌اند که حداقل باید پنج وزارت «کلیدی» به این گروه داده شود و جنگجویان طالب نیز به ارتش مدغم شوند.

این گروه از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس امریکا نظام کنونی افغانستان را «فاسد» خوانده و گفته‌اند که این گروه خواستار سهم قابل ‌ملاحظه در حکومت آینده هستند.
یک عضو برجسته طالبان به این شبکه گفته‌است که حداقل باید پنج وزارت «کلیدی» به این گروه داده شود و جنگجویان طالب نیز به ارتش در زیر چتر «یک نظام اسلامی» مدغم شوند.

اعضای دفتر سیاسی طالبان همچنین گفته‌اند که با حضور زنان در کابینه مخالفت ندارند و به حقوق اقلیت‌ها نیز پایبند می‌مانند؛ اما با حضور زنان در کرسی نخست‌وزیری یا استره محکمه مخالف ‌اند.

مطالب مرتبط