امریکا بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را اعلام کرد

مایک پومپئو؛ وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای رسما مدعی آغاز بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران شد.blankامریکا پیش از این طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت ارائه کرد، اما ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در نامه‌هایی مخالفت خود را با این اقدام ایالات متحده اعلام کردند.

وزیر امور خارجه امریکا در این بیانیه‌ اعلام کرد، همانطور که ماه گذشته به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بود، اکنون مهلت ۳۰ روزه برای فعال کردن مکانیسم ماشه در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ به پایان رسیده است، بنابراین تمامی تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران بازگردانده می شود.

از آنجا که هیچ کدام از کشورهای امضاکننده برجام این اقدام آمریکا را قانونی و قابل اجرا ندانسته‌اند، معلوم نیست که آیا این اقدام واشنگتن در حد یک حرکت سیاسی باقی خواهد ماند یا کاخ‌سفید خواهد توانست با استفاده از ابزار اقتصادی و قدرت سیاسی، کشورهای دنیا را ناچار به همراهی با خود کند.

همزمان با بیانیه آقای پومپئو، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد طی نامه ای که برای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت فرستاده خواستار آن شده که این نهاد بین المللی در برابر اقدامات آمریکا بایستد و نگذارد که «برجام متلاشی» شود.

مطالب مرتبط