روز جهانی صلح؛ عبدالله خواستار پذیرش آتش‌بس از سوی طالبان شد

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، جنگ راه حل اختلاف‌ها نیست و تنها مذاکره می‌تواند زمینه یک زندگی مسالمت آمیز را فراهم کند. او با اشاره به مذاکرات صلح در قطر، از طالبان خواسته‌است که به درخواست آتش‌بس پاسخ مثبت دهند.blankعبدالله امروز (دوشنبه، ۳۱ سبنله) در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح گفته‌است که بیشتر از ۴۰ سال است که افغانستان در جنگ و منازعه «می‌سوزد» و جان‌های زیادی در این جنگ بی‌پایان، از دست رفته است.

او افزوده‌است که امسال روز جهانی صلح در حالی فرا می‌رسد که افغانستان در یک مقطع تاریخی قرار گرفته است.

عبدالله با اشاره به مذاکرات بین الافغانی در قطر گفته‌است که هیات دولت افغانستان با اراده و نیت صلح به مذاکرات صلح حاضر شده است، توقع می‌رود که «طالبان نیز به فراخوان عدم خشونت و آتش‌بس در کشور لبیک گفته و برای یک آینده صلح‌آمیز دست یاری دهند.»

رییس شورای عالی مصالحه در ادامه گفته که «جای شکی نیست که همه مردم از ادامه جنگ و درگیری‌ها در کشور به شدت بیزار و خسته‌اند.

او تاکید کرده که تاریخ ثابت کرده است که جنگ راه حل اختلاف‌ها نیست و «تنها مذاکره و گفت‌وگو است که می‌تواند زمینه یک زندگی مسالمت آمیز را مساعد سازد».

عبدالله عبدالله در اخیر از ‌کشورهای منطقه و جهان که از مذاکرات صلح حمایت می‌کنند قدردانی کرده و گفته که بر پایی صلح و تأمین امنیت در افغانستان، به امنیت جهان و منطقه‌ پیوند تنگاتنگ دارد.

مذاکرات بین‌الافغانی روز شنبه، ( ۲۲ سنبله) آغاز شد. با گذشت بیش از یک هفته، هنوز طرزالعمل پیش‌برد مذاکرات تهیه نشده‌است.

با این حال نادر نادری؛ سخنگوی هیات مذاکراه کننده دولت می‌گوید، این طرزالعمل بزودی نهایی می‌شود.

در گرماگرم مذاکرات در قطر، حملات و خشونت طالبان در کشور همچنان ادامه دارد.

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان از افزایش خشونت در کشور ابراز تاسف کرده‌است.

او می‌گوید، با آغاز مذاکرات صلح، لازم است که خشونت به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

پیش از این رییس‌جمهورغنی نیز از طالبان خواسته بود که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح، آتش‌بس اعلام کنند.

طالبان تاکنون این درخواست غنی را بی‌جواب گذاشته؛ اما تنور جنگ و خشونت همچنان داغ است.

مطالب مرتبط