خلیلزاد به کانگرس: مذاکرات صلح افغانستان را از نزدیک زیر نظر داریم

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان که برای پاسخگویی به پرسش‌های اعضای مجلس نمایندگان امریکا به این مجلس حاضر شده می‌گوید که امریکا روند مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان را از نزدیک زیر نظر دارد.blank

آقای خلیلزاد امروز سه‌شنبه، ۱ میزان در نشست استماعیه کانگرس به نمایندگان مجلس امریکا گفت که اطمینان می‌دهد که در این مذاکرات نماینده‌های همه اقلیت‌های افغانستان هم حضور دارند تا راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ پیدا کنند.

او افزود که امریکا به حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها متعهد است و این موارد شامل مذاکرات بین‌الافغانی نیز می‌شود. به گفته او، امریکا به همین دلیل روند مذاکرات را از نزدیک زیر نظر دارد.

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در این نشست همچنین گفت مذاکره‌کنندگان باید برای حل مسئله کشور خود یک راه‌حل پیدا کنند و امریکا نمی‌خواهد نظام خود را در افغانستان تحمیل کند.

او در عین حال گفت که هیأت‌های مذاکره کننده دو طرف باید اختلافات سیاسی خود را کنار گذاشته و برای رسیدن به یک توافق تلاش کنند.

زلمی خلیلزاد اضافه کرد که به رهبران افغان با تاکید بیان کرده که از فرصت پیش آمده برای صلح استفاده کنند. به گفته او، پس از خروج شوروی از افغانستان از فرصت‌ها استفاده درست نشده و این هم فرصت دیگری برای آن‌ها است.

کاهش نیروهای امریکایی به سطح ۴ تا ۵ هزار تن، بخش دیگری از توضیحات خلیلزاد به کانگرس بود. او گفت که کم شدن نیروهای امریکایی در افغانستان از این سطح بستگی به تطبیق شرایط دارد.

فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان همچنین از سطح بلند خشونت‌ها همزمان با آغاز روند مذاکرات بین‌الافغانی انتقاد کرد و گفت که نیاز است خشونت‌ها کاهش یابد. او افزود که در همین حال هیأت‌های مذاکره‌کننده دو طرف پس از ده روز از افتتاح مذاکرات، تا هنوز درباره آغاز مذاکرات رسمی به توافق نرسیده‌اند.

از طرفی هم، نماینده وزارت دفاع امریکا در این نشست درباره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توضیح داد. او گفت که برنامه‌ریزی محتاطانه جریان دارد تا در بهار سال آینده همه نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند.

به گفته او، خروج همه نیروهای امریکایی مشروط و نظر به وضعیت افغانستان خواهد بود.

مطالب مرتبط