مراسم بزرگداشت داکتر نجیب لغو شد؛ هوادارانش اعتراض کردند

مراسم گرامی‌داشت از سالروز کشته‌شدن داکتر نجیب‌الله؛ رییس جمهوری سابق که قرار بود امروز در تالار لویه جرگه کابل برگزار شود، لغو شده‌است. با این حال، شماری از هواداران نجیب در برابر خیمه لویه‌ جرگه گرد آمده‌ و نسبت به لغو مراسم یادبود وی اعتراض کردند.blankکمیسیون برگزاری مراسم یادبود از بیست‌وچهارمین سال کشته‌شدن نجیب‌الله با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که به رغم همه‌‌ آماد‌گی‌ها، «خلاف مقررات و موازین حاکم بر دستگاه اداری» کشور از برگزاری این مراسم در خیمه لویه‌ جرگه جلوگیری شده‌است.

در این اعلامیه آمده‌است که همایش‌های مسالمت‌آمیز از حقوق اساسی افراد در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی است و جلوگیری از آن به هر «شیوه و ترفند» نقض صریح این ارزش به شمار می‌رود.

این کمیسیون گفته‌است که مراسم یادبود از رییس جمهور سابق قرار بود با امکانات مالی هوادارانش برگزار شود.

گفته می‌شود که این مراسم برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده‌بود، اما شماری از احزاب جهادی از جمله حزب اسلامی با آن مخالفت کرده‌بودند.

گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی روز گذشته با اشاره به آن، از هوادارانش خواسته‌بود که در صورت برگزاری این مراسم افزون بر خیمه لویه‌ جرگه، ارگ ریاست جمهوری و پارلمان را نیز محاصره کنند.

داکتر نجیب در سال ۱۳۶۵ به ریاست جمهوری رسید و در سال ۱۳۷۱ قدرت را به شورای مجاهدین سپرد و به دفتر سازمان ملل متحد در کابل پناهنده شد.

طالبان پس از رسیدن به کابل، نجیب‌الله را در پنجم میزان سال ۱۳۷۵ در کابل همراه با برادرش به دار آویختند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. وقتی سال روز کشته شدن مسعود ربانی مزاری واشرار دیګر درخیمه لږیه جرګه انهم از امکانات ومصارف دولتی برکزار میګردد هیچ کس به ان اعتراض نه دارد چرا به تجلیل از روز شهادت یک انسان وطن پرست ریس جمهور یک کشور ممانعت شود اشرار و حامیان شان باید بدانند که روزی نابودی شان نزدیک است