پروژه‌ اضطراری زراعت و مصونیت غذایی، افتتاح شد

پروژه‌ اضطراری زراعت و مصونیت غذایی به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر افتتاح شد. این پروژه توسط بانک جهانی و صندوق بازسازی افغانستان تمویل خواهد شد.blankانوارالحق احدی؛ سرپرست وزارت زراعت، امروز (یک‌شنبه، ۶ میزان) در مراسم افتتاح «پروژه‌ اضطراری و مصونیت غذایی» گفت که از طریق این پروژه، کانال‌های آبیاری احیا و بازسازی خواهد شد و تهیه و توزیع تخم‌های اصلاح‌شده نیز بخشی از آن است.

به گفته او، قرار است با تطبیق این پروژه در دو سال آینده، ۱۸۰ کانال آبیاری احیا و بازسازی شود و از طریق مدیریت آب‌ریزه‌ها و احیای کانال‌ها در مجموع بیش از ۸۵ هزار هکتار زمین تحت کشت قرار بگیرد.

سرپرست وزارت وزارعت، راه‌اندازی «پروژه‌ اضطراری زراعت و مصونیت غذایی» را در راستای خودکفایی افغانستان از لحاظ تولیدات محصولات زراعتی مهم دانسته‌است.

احدی افزوده‌است که افغانستان در حال حاضر، سالانه نزدیک به یک‌ونیم میلیون تن گندم و آرد از بیرون وارد می‌کند. به گفته‌ او، برای جلوگیری از واردات گندم و آرد، نیاز است تا زمین‌های زراعتی آبی افزایش یابد.

همزمان حشمت‌الله غفوری؛ معین آبیاری وزارت زراعت می‌گوید تطبیق «پروژه‌ اضطراری زراعت و مصونیت غذایی»، به افزایش و رشد محصولات زراعتی کشور کمک می‌کند و زمینه کار نیز فراهم می‌شود.

به گفته غفوری از طریق این پروژه بیش از ۷۰۰ هزار نفر شامل ۲۲ هزار خانم زراعت‌پیشه به‌طور مستقیم مستفید می‌شوند و در دو سال آینده حدود پنج‌میلیون روز کاری نیز ایجاد خواهد شد.

رشد ۱۵ درصدی محصولات زراعتی
مقام‌های وزارت زراعت در عین حال از افزایش محصولات زراعتی کشور نیز خبر می‌دهند.

حشمت‌الله غفوری؛ معین این وزارت می‌گوید، حاصلات زراعتی کشور در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته است.

گفتنی‌ است که در سال جاری، بخش زراعت کشور از شیوع کرونا متاثر شده‌است.

این همه‌گیری صادرات زراعتی افغانستان را با مشکل مواجه کرده‌بود.

مطالب مرتبط