عبدالله در اسلام‌آباد: شعارها و بیانیه‌های کهنه کنار گذاشته شود

عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه در اسلام‌آباد با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان گفت که «اکنون فرصت آن رسیده است تا شعارها و بیانیه‌های کهنه و تکراری و تیوری‌های توطیه‌ کنار گذشته و فصل تازه‌ای به میان آید». در عین حال وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که «ما باید از اشتاباهات گذشته بیاموزیم و یک فصل تازه را آغاز کنیم».blankعبدالله عبدالله و شاه‌محمود قریشی، این سخنان را امروز (سه شنبه، ۸ میزان) در انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام‌‎آباد بیان کردند.

رییس شورای عالی مصالحه با اشاره به آغاز مذاکرات صلح گفت که آینده‌ صلح‌آمیزی در افق برای افغانستان به چشم می‌خورد.

عبدالله افزود، پاکستان در زمینه‌سازی آغاز مذاکرات نقش عمده‌ای بازی کرده‌ و به گفته او اکنون هم نقش مهم‌تری در کمک به پایان رسانیدن موفقانه‌ مذاکرات صلح دارد.

او علاوه کرد که اکنون «فرصت آن رسیده است تا از شعارها و بیانه‌های کهنه و تکراری و تیوری‌های توطیه‌ای که ما را عقب به نگه‌داشته‌اند، عبور نماییم و فصل تازه‌ای را رقم بزنیم».

عبدالله گفت که «به نفع نیست تا وضعیت موجود را ادامه بدهیم، ما به روی‌کردهای تازه‌ای نیاز داریم».

رییس شورای عالی مصالحه در ادامه گفت که اکنون افغانستان و پاکستان باید «مشکلات و منافع مشترک را به بحث بگیرند و این را بدانند که صلح و ثبات در افغانستان یا در هر کشوری در جغرافیای جنوب و مرکز آسیا می‌تواند پیامدهای مثبتی برای همسایگان و همگرایی منطقه‌ای داشته باشد».

قریشی: از اشتباهات گذشته درس بگیریم
شاه محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان نیز در سخنرانی خود در انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام‌‎آباد بر ایجاد یک فصل تازه روابط میان افغانستان و پاکستان تاکید کرد.

قریشی گفت که «ما باید از شتاباهات گذشته بیاموزیم و یک فصال تازۀ را آغاز کنیم».

او همچنین تاکید کرد که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید از طریق گفتگوهای سیاسی، حل شود.

قریشی مذاکرت قطر را فرصت تاریخی برای پایان جنگ در افغانستان دانست و گفت از این فرصت باید رهبران افغان استفاده کنند.

گفتنی‌است که عبدالله روز گذشته در یک سفر سه روزه رسمی به اسلام‌‌آباد رفت و قرار است که امروز با عمران خان؛ نخست‌وزیر این کشور نیز، دیدار کند.

این سفر عبدالله در حالی انجام می‌شود که مذاکرات میان هیات دولت افغانستان وطالبان در قطر جریان دارد.

مطالب مرتبط