تاخیر چند ساله در پروژه تاپی؛ آغاز کار به سال آینده موکول شد

از افتتاح پروژه تاپی بیش از سه سال می‌گذرد؛ اما کار عملی آن در داخل افغانستان هنوز شروع نشده‌است. با این حال، رییس‌ جمهور غنی می‌گوید کار این پروژه سال آینده آغاز خواهد شد.blankرییس‌ جمهوری می‌گوید، با آغاز پروژه تاپی، ولایت‌هایی که در مسیر این پروژه هستند، آباد خواهند شد.

او این سخنان را امروز (چهارشنبه، ۹ میزان) در مراسم امضای سه تفاهمنامه و یک موافقتنامه همکاری اقتصادی میان افغانستان و ترکمنستان بیان کرد.

رییس جمهور غنی در این مراسم گفت در همکاری قربانعلی بردی محمدوف؛ رییس‌ جمهوری ترکمنستان در پنج سال گذشته، راه جدید لاجورد و راه ابریشم احیا شده‌‌است.

او با اشاره به امضای تفاهنامه‌های اقتصادی تازه گفت: «امروز، روزی است که ما تاریخ خوب خود را زنده می‌سازیم و وقایع بد تاریخ سال‌های گذشته خود را جبران می‌نماییم.»

به گفته رییس‌ جمهوری با تطبیق تفاهمنامه‌های اقتصادی امضاشده، در اولین گام، هرات به مرکز عمده گاز و انرژی مبدل خواهد شد.

آقای غنی افزود که فایبر نوری، زیربنای قرن ۲۱ است و به گفته او این زیربنا با تطبیق تفاهنامه‌هایی که با ترکمنستان امضا شده، فراهم خواهد شد.

رییس‌ جمهوری در ادامه گفت که «با احداث خط ریل خواف – هرات و تورغندی- هرات، به گونه همزمان با دو همسایه وصل خواهیم شد و با وصل‌شدن به خط ریل ازبکستان، تمدن دوره تیموری هرات احیا خواهد شد».

او علاوه کرد که در سال آینده، کار تاپی در افغانستان آغاز می‌شود و به همین خاطر ولایت‌های واقع در مسیر این پروژه، آباد می‌شوند.

پروژه تاپی اوایل سال ۱۳۹۷ در خاک ترکمنستان تکمیل و کار آن عملا با حضور مقام‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در خاک افغانستان آغاز شد. این خط لوله ظرفیت انتقال سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز را دارد و هر چهار کشور شریک این طرح سودآور هستند.

طول مجموعی لوله گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد. این لوله از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و ۸۱۴ کیلومتر از مجموع طول آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود.

مطالب مرتبط