جنگ قره‌باغ و ادعای کشته و زخمی شدن ۲۳۰۰ سرباز ارمنی طی سه روز

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که در نتیجه درگیری‌ها میان نظامیان این کشور و ارمنستان در منطقه مرزی مورد مناقشه «قره‌باغ» حد اقل ۲۳۰۰ نظامی ارمنستان کشته و زخمی شده‌اند. ارمنستان تا کنون این آمار را تایید یا رد نکرده‌است.blank

وزارت دفاع آذربایجان در گزارشی گفته‌است که این شمار نظامیان ارمنستان طی سه روز (از ۲۷ تا ۳۰ سپتامبر) در حملات متقابل نیروهای این کشور در مرزی منطقه کوهستانی «قره‌باغ» کشته و زخمی شده‌اند.

این وزارتخانه افزود حدود ۱۳۰ تانک و موتر زرهی، بیش از ۲۰۰ سیستم توپخانه‌ای و موشکی، حدود ۲۵ سیستم دفاع هوایی، ۶ منطقه فرماندهی و نظارت، ۵ انبار مهمات، حدود ۵۰ فروند ضد تانک و ۵۵ موتر طرف مقابل را در حملات نابود کرده است.

باکو همچنین گفته‌است که طرف ارمنستانی منطقه «تَرتَر» را با آتش توپخانه در ساعات صبحگاهی هدف قرار داده است.

وزارت دفاع آذربایجان در ادامه اعلام کرد زیرساخت‌های منطقه در نتیجه درگیری‌ها آسیب دیده اما حملات طرف آذربایجان آسیبی به غیرنظامیان وارد نکرده است.

دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروهایشان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی را رد کرده‌اند.

دور جدید تنش‌های دو کشور ارمنستان و آذریایجان از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

مطالب مرتبط