هند ۳۲ متهم تخریب مسجد بابری را تبرئه کرد

دادگاه ویژه‌ای در هند ۳۲ تن از متهمان تخریب مسجد بابری در این کشور را تبرئه کرد. در جای این مسجد اکنون معبد هندوها اعمار شده و شش متهم اصلی تخریب مسجد نیز در جمع تبرئه شدگان اند.blank

این دادگاه ویژه در شهر لکهنوی هند امروز چهارشنبه، ۹ میزان، همه ۳۲ فردی را که در تخریب مسجد بابری شهر ایودیا در سال ۱۹۹۲ متهم به اعمال جرمی شده بودند، برائت داد.

در این دادگاه که ۲۸ سال پس از تخریب شدن مسجد بابری برگزار شد، چهار تن از رهبران ارشد حزب ناسیونالیست حاکم «بهاراتیا جاناتا» نیز شامل متهمان بودند. ۱۷ تن از ۴۹ فرد متهم در ۲۸ سال گذشته در نتیجه مرگ طبیعی جان داده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ان دی تی وی»، قاضی محکمه گفته است که راهی برای بررسی صحت مواد صوتی و ویدیویی که توسط دفتر مرکزی تحقیقات هند در پیوند به این قضیه تهیه شده است، وجود ندارد.

افزون بر این، قاضی گفته است که تخریب این مسجد توسط «عناصر ضد اجتماع» صورت گرفته بود و سندی وجود ندارد که این کار با قصد قبلی انجام شده باشد.

جنجال تخریب مسجد بابری هنوز هم یک موضوع مناقشه‌برانگیز باقی مانده است. بنیادگرایان هندو و برخی مورخین مدعی اند که این مسجد به دستور بابر، امپراتور گورکانی، در عبادتگاه خدای هندوها «راما» اعمار شده بود.

دادگاه عالی هند در نوامبر سال ۲۰۱۹ اجازه داد که به جای این مسجد تخریب شده یک مبعد ساخته شود. نخست وزیر نارندرا مودی در ماه فبروری امسال اعلام کرد که حکومت برنامه اعمار این معبد را نهایی کرده است.

مطالب مرتبط