طالبان امریکا را به نقض مکرر توافق‌نامه دوحه متهم کردند

گروه طالبان، طرف امریکایی را به نقض مکرر توافق‌نامه دوحه متهم می‌کند و می‌گوید که نیروهای امریکایی با «بمباردمان‌های بی‌مورد» سرپیچی‌های متعددی از پیمان دوحه کرده‌اند.blankقاری یوسف احمدی؛ از سخنگویان طالبان، امروز (َیک‌شنبه، ۲۷ میزان) در اعلامیه‌ای گفته‌است که در چند روز اخیر، هواپیماهای امریکایی بخش‌هایی از ولایات هلمند و فراه را بمباران کرده‌اند.

پیش از این، نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان اعلام کرده‌بودند که به حمایت از نیروهای افغان، مواضع طالبان را در هلمند بمباران کرده‌اند.

سخنگوی طالبان این حملات را تخلف علنی و صریح از پیمان دوحه خوانده‌است.

قاری یوسف احمدی گفته‌است که بر اساس پیمان دوحه، نیروهای امریکایی نمی‌توانند به‌جز مناطق جنگی و در اثنای جنگ، دیگر جاها را بمباران کنند و کسی را هدف قرار دهند.

سخنگوی طالبان علاوه کرده که این چندمین بار است که امریکا از توافق دوحه سرپیچی می‌کند و دست به اعمال تحریک‌کننده می‌زند.

او هشدار داده‌ که در صورت ادامه این حملات، مسئولیت عواقب آن بر دوش امریکا است.

امریکا و طالبان در ماه فبروری سال جاری میلادی در قطر توافق‌نامه‌ صلح امضا کردند. طبق این توافق، نیروهای امریکایی طی چندماه از افغانستان خارج خواهند شد و طالبان به این نیروها حمله نخواهند کرد. امریکا نیز تعهدی مشابه داده‌است.

در چند ماه اخیر با آن‌که از حمله طالبان بر نیروهای خارجی گزارش نشده؛ اما خارجی‌ها بارها مواضع طالبان را بمباران کرده‌اند.

به تازگی در جنگ اخیر هلمند، نیروهای امریکایی مواضع طالبان را بمباران کردند. نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان می‌گویند، به دفاع از نیروهای افغان متعهد اند و از این نیروها حمایت خواهند کرد.

طالبان اخیرا حملات گسترده‌ای را بر مرکز و ولسوالی‌های هملند انجام دادند. گفته می‌شود که تاکنون درگیری‌ در بخش‌هایی از هلمند ادامه دارد.

مطالب مرتبط