تاکید ناتو بر کاهش خشونت از سوی طالبان

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) از طالبان می‌خواهد که به تعهدات خود عمل کرده و سطح خشونت‌ها را به میزان قابل توجه کاهش دهند.blank

آقای استولتنبرگ امروز چهارشنبه، ۳۰ میزان پیش از برگزاری نشست وزیران دفاع ناتو در یک نشست خبری از طالبان خواست که زمینه برقراری آتش‌بس را فراهم کنند.

او همچنین گفت که این گروه باید روابط خود را با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی قطع کند.

دبیر کل ناتو در عین حال گفتگوهای جاری در دوحه را بهترین فرصت برای برقراری صلح خواند و از طالبان خواست که با حسن نیت مذاکره کنند.

وی در این نشست خبری به برنامه حضور یا خروج نیروهای ناتو از افغانستان نیز پرداخت و تاکید کرد که هر نوع تغییر در این برنامه مبتنی بر شرایط خواهد بود. به گفته او، این پیمان در افغانستان ۱۲ هزار سرباز دارد.

ینس استولتنبرگ گفت که این شمار از سربازان ناتو در افغانستان به عنوان بخشی از روند صلح تنظیم شده و هرنوع تنظیمات دیگر در برنامه حضور ناتو در افغانستان، مبتنی بر شرایط خواهد بود.

او بر حفظ دست‌آوردهایی که در جریان دو دهه گذشته مردم افغانستان با سختی به آن دست‌یافته‌اند نیز تأکید کرد.

دبیر کل ناتو افزود که پیمان اتلانتیک شمالی به مساله امنیت افغانستان تعهد طولانی مدت دارد و متحدان این پیمان در هفته جاری، تعهدشان را برای پشتی‌بانی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ میلادی تمدید کردند.

مطالب مرتبط