کرزی روند صلح را معامله‌ای میان امریکا و پاکستان خواند

حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین روند صلح را معامله‌ای بین امریکا و پاکستان خوانده و گفته‌است که «چنین معاملات دقیقا هنگام خروج شوروی، بین ایالات متحده و پاکستان بود که افغان‌ها را به بدبختی امروزی دچار کرد».blankکرزی به تازگی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته‌است که افغان‌ها از روند صلح حمایت می‌کنند؛ اما به گفته او صلح برای افغان‌ها متمایز از توافق میان امریکا و پاکستان است.

او تصرح کرده‌است: «روند صلحی را که ایالات متحده به میان آورده‌است، ما می‌بینیم که در هماهنگی عالی با پاکستان قرار دارد. ما نقش پاکستان را در روند صلح درک می‌کنیم؛ اما صلح برای ما چیز دیگری است و توافق بین ایالات متحده و پاکستان در مورد ما یک موضوع متفاوت است.»

او گفته که «چنین معاملاتی هنگام خروج اتحاد جماهیر شوروی، بین ایالات متحده و پاکستان بود که افغان‌ها را به بدبختی امروزی دچار کرد».

کرزی با اشاره به مذاکرات قطر تاکید کرده که «هیچ معامله یا برنامه‌ای در پشت صحنه باید وجود نداشته باشد».

او گفته که اگر قصد امریکا و پاکستان آوردن صلح در افغانستان باشد، «بدون شک صلح خواهد آمد و ما از آن استقبال می‌کنیم.»

کرزی افزوده‌است: «از یک معامله خوب استقبال می‌شود. ما برادران و خواهران‌مان را در پاکستان دوست داریم. اما امیدوارم که ادارات در پاکستان درک کرده‌باشند که رابطه آینده یک رابطه متمدن خواهد بود نه استفاده از افراط‌گرایی علیه کشور ما.»

کرزی گفته‌است که طالبان صلح می‌خواهند و خواستار پایان رنج مردم افغانستان هستند. او علاوه کرده که «آن‌ها (طالبان) صلح می‌خواهند، درست مثل ما که صلح می‌خواهیم. آن‌ها همانطور که ما رنج کشیده‌ایم رنج کشیده‌اند و می‌خواهند رنج مردم افغانستان پایان یابد».

این در حالی است که مذاکرات صلح میان هیات دولت و طالبان در قطر از نزدیک به ۵۰ روز در قطر جریان دارد؛ اما تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته‌است.

از جانب دیگر طالبان در این مدت خشونت و حملات‌شان را شدت داده‌اند.

پیمان ناتو می‌گوید، وضعیت امنیتی افغانستان وخیم، و در عین حال، مذاکرات صلح قطر نیز شکننده است.

ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو، جمعه (۲ عقرب) در پایان نشست دوروزه وزیران دفاع این پیمان، از طالبان خواست که خشونت را کاهش دهند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، در ماه جاری میلادی در افغانستان ۱۸۰ غیر نظامی کشته و بیش از ۳۷۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این نهاد، اکتوبر را مرگبارترین ماه برای غیر نظامیان افغان خوانده‌است.

حکومت افغانستان طالبان را متهم به افزایش خشونت می‌کند و می‌گوید، این گروه تعهدی به تامین صلح ندارد.

مطالب مرتبط