جنگ قره باغ؛ ارمنستان و آذربایجان از دوشنبه آتش‌بس می‌کنند

وزارت امور خارجه امریکا و نمایندگان دولت‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بیانیه مشترکی که روز یکشنبه ۲۵ اکتبر (۴ عقرب) منتشر شد، بر سر اجرای آتش بس انسان‌دوستانه در منطقه ناگورنو قره باغ به توافق رسیدند؛ آتش بسی که قرار است از ساعت ۸ بامداد بامداد دوشنبه به وقت محلی در این منطقه اجرا شود.blankبه نقل از یورو نیوز، وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز جمعه ۲۳ اکتبر (۲ عقرب) به دعوت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا به واشنگتن رفته و با او درباره نبرد جاری در جنوب قفقاز گفتگو کردند.

 

در بیانیه‌ای جداگانه، دفتر گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که برای میانجیگری در مناقشه قره باغ تشکیل شده و فرانسه، روسیه و آمریکا آن را مدیریت می‌کنند، اعلام کرد که وزرای خارجه این کشورها یک بار دیگر در تاریخ پنجشنبه ۲۹ اکتبر (۸ عقرب) برای گفتگو در مورد مسئله قره باغ با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

جنگ بر سر منطقه قره باغ روز یکشنبه ادامه داشت و دو طرف درگیر یکدیگر را به گلوله‌باران مناطق غیرنظامی متهم کردند.

درگیری‌های خونین جاری در قره باغ از یک ماه پیش آغاز شده و با وجود درخواست‌های فراوان برای توقف جنگ و دو مورد تلاش ناموفق برای برقراری آتش بس، تا امروز ادامه یافته است.

اوایل ماه جاری میلادی دو طرف با میانجیگری روسیه دو بار بر سر آتش بس به توافق رسیدند، اما این توافق هر بار بلافاصله نقض شد.

مطالب مرتبط