دانش: داعش یک نام است؛ طالبان و شبکه حقانی، عامل حملات غرب کابل هستند

سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، در پی افزایش خشونت‌ و بن‌بست در مذاکرات قطر، اعتماد مردم به صلح آسیب دیده و بدبینی‌ها افزایش یافته‌است. او با اشاره به حمله انتحاری اخیر در غرب کابل گفته که داعش صرف یک نام است و این‌‌گونه‌ حملات از سوی طالبان و شبکه حقانی سازمان‌دهی می‌شود.blankدانش این اظهارات را در دیدار با راس ویلسن؛ کاردار سفارت امریکا در کابل مطرح کرده‌است.

دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری، امروز (سه شنبه، ۶ عقرب) در اعلامیه‌ای نوشته که دوطرف در این دیدار در مورد روند صلح و افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، بحث و تبادل نظر کردند.

دانش در دیدار با سفیر امریکا گفته‌است که متاسفانه با افزایش خشونت‌ها پس از توافق‌نامه دوحه و به رکودکشاندن گفتگوهای مستقیم از سوی طالبان، بدبینی‌ها نسبت به روند صلح در حال افزایش است.

او گفته که بسیاری از مواد توافق‌نامه دوحه از سوی طالبان نقض شده و این گروه به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده‌است.

دانش گفته‌است: «تعهد طالبان و وعده ایالات متحده به حکومت این بود که با رهایی پنج هزار تن از زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان، خشونت‌ها کاهش یابد و حملات به مراکز ولایات و ولسوالی ها صورت نگیرد؛ اما متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش خشونت و حملات تروریستی در بیش از بیست ولایت افغانستان هستیم.»

معاون دوم ریاست جمهوری تصریح کرده که یکی از مواد توافق‌نامه، قطع همکاری گروه طالبان با گروه‌های تروریستی به خصوص القاعده بود که «در روزهای اخیر با کشته‌شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی به اثبات رسید که همه گروه‌های تروریستی در هر جایی که حضور داشته‌اند همچنان فعالیت دارند».

دانش به حمله اخیر غرب کابل اشاره کرده و گفته‌است: «این‌گونه حملات اگرچه به نام داعش صورت می‌گیرد؛ ولی وقتی تروریست‌ها دستگیر می‌شوند اعتراف می‌کنند که از سوی گروه طالبان و شبکه حقانی برای حملات تروریستی و انتحاری ماموریت یافته‌اند و داعش صرفا یک نام است.»

او افزوده که حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش، با انگیزه‌های مذهبی و سرکوب مردم هزاره و شیعه صورت گرفته‌است.

دانش تاکید کرد‌ه‌است که نقض مکرر و آشکار مواد توافق‌نامه قطر و عدم پای‌بندی به تعهدات از سوی گروه طالبان مردم را مأیوس کرده و روند صلح را نیز به گونه جدی آسیب زده‌است.

سفیر امریکا در کابل هم در این دیدار گفته که دولت امریکا راه حل قضیه افغانستان را جنگ و خشونت نمی‌داند و باید از طریق گفتگوهای مستقیم میان افغان‌ها حل گردد.

ویلسن افزوده که روند صلح یک پروسه دوامدر و مشکل است که ممکن است طول بکشد؛ ولی در نهایت باید این روند به صلح منجر شود.

او ابراز امیدواری کرده که که مشکلات پیش‌آمده در روند گفتگوها به زودی حل شود و مذاکرات اصلی شروع شود.

بیش از ۴۰ روز از افتتاح رسمی مذاکرات صلح در دوحه، پایتخت قطر می‌گذرد؛ اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند و دو طرف در این زمینه اختلاف نظر دارند.

مطالب مرتبط