آغاز دور تازه سفرهای خلیلزاد؛ دریچه صلح و سازش همیشه باز نمی‌ماند

وزارت امور خارجه امریکا از آغاز دور تازه سفرهای زلمی خلیلزاد؛ فرستاده ویژه این کشور برای افغانستان به شماری از کشورها به خاطر روند صلح خبر داده‌است. هم‌زمان آقای خلیلزاد با ابراز ناامیدی از روند صلح، سطح خشونت‌ها را بلند خوانده و هشدار داده که فرصت صلح و سازش برای همیشه باقی نخواهد ماند.blank

در خبرنامه وزارت خارجه امریکا که امروز سه‌شنبه، ۶ عقرب منتشر شده آمده که آقای خلیلزاد دور تازه سفرهایش را روز دوشنبه (۲۶ اکتوبر) آغاز کرده‌است و طی این سفر به کشورهای قطر و ناروی سفر کرده و نیز با هیأت‌های دولت افغانستان و طالبان گفتگو خواهد کرد.

خبرنامه افزوده که وی طرف‌های مذاکره‌کننده را تحت فشار قرار خواهد داد تا خشونت‌ها را کاهش داده، آتش‌بس کنند و به توافق برسند. او همچنین بر دو طرف فشار می‌آورد تا تلاش‌های‌شان را سرعت ببخشند و روی یک نقشه سیاسی برای پایان جنگ ۴۰ ساله افغانستان موافقت کنند.

این وزارت تاکید کرده‌است که هیأت دولت و طالبان باید هرچه زودتر مراحل مقدماتی را طی کنند و وارد مذاکرات اساسی شوند.

در همین حال زلمی خلیلزاد در توییترش هشدار داده‌است که دریچه دست‌یابی به یک توافق سیاسی در افغانستان برای همیشه باز نخواهد بود.

به گفته او، عدم سازش و امتناع از ترک دشمنی، عدم توافق بر سر معادله‌ای برای همکاری سیاسی، زمینه‌ساز جنگ شده است.

این مقام امریکایی گفته‌است که افغان‌ها این روزها به سرعت به کام مرگ فرستاده می‌شوند و تخریب‌کاران منطقه‌ای از افغان‌ها به عنوان توپ برای اهداف نامشروع‌شان استفاده می‌کنند.

وی افزوده است که خون‌ریزی باید خاتمه پیدا کند و افغان‌ها به جای تخریب و هرج‌ومرج، ثبات و به جای انتقام، بخشش، سازش و انعطاف‌پذیری را انتخاب کنند.

مطالب مرتبط