دانش: تغییر نظام و حکومت موقت منجر به صلح نمی‌شود

در حالی‌که برخی چهره‌های سیاسی از جمله گلبدین حکمتیار می‌گویند، تنها راه‌ رسیدن به صلح، تشکیل حکومت موقت است، سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، ایجاد حکومت موقت نه تنها راه تأمین صلح و ثبات نیست، بلکه افغانستان و منطقه را با یک جنگ و خشونت دیگر مواجه خواهد کرد.blankدانش امروز (چهارشنبه، ۷ عقرب) در دیدار با سفیر هند در افغانستان گفته‌است: « تأکید برخی از کشورها یا گروه‌های درگیر به اینکه با تغییر نظام سیاسی می‌توان صلح را در افغانستان تأمین کرد، اشتباه است. این نه تنها راه تأمین صلح و ثبات نیست، بلکه افغانستان و منطقه دچار جنگ و خشونت از نوع دیگر آن خواهند شد.»

دانش می‌گوید، حکومت افغانستان در روند صلح بر تعیین میکانیزمی تأکید دارد که بر مبنای مشارکت ملی با اشتراک همه گروه‌ها و اقوام به شمول گروه طالبان استوار باشد تا براساس آن صلح تأمین شود.

معاون دوم ریاست جمهوری تاکید کرده که «هر طرح دیگر چه حکومت مؤقت یا امارت طالبانی نه تنها به صلح نمی‌انجامد؛ بلکه چرخه دیگری از اختلاف و خشونت را باعث خواهد شد».

رودریندرا تاندن؛ سفیر جدید هند در کابل هم در گفتگو با دانش با خطر مواجه‌شدن منافع ملی مردم افغانستان را در جریان روند صلح خطرناک خوانده‌است.

سفیر هند گفته که از دید دولت دهلی اگر رهبری روند صلح توسط رهبران مردم افغانستان مدیریت شود سرانجام راه حلی برای ختم جنگ به دست خواهد آمد.

او افزوده که مردم و قشر سیاسی افغانستان برای آوردن صلح، خرد، درایت و توانمندی لازم را دارند.

سفیر جدید هند تأمین اجماع بین المللی و منطقه‌ای برای صلح افغانستان را یک امر مهم و سازنده خوانده و گفته که تحمیل فشار بر رهبران و مردم افغانستان در این روند، سبب صلح نمی‌شود.

بیش از ۴۰ روز از افتتاح رسمی مذاکرات صلح در دوحه، پایتخت قطر می‌گذرد؛ اما هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ دولت افغانستان و گروه طالبان هنوز نتوانسته‌اند روی طرزالعمل مذاکرات به توافق برسند.

همزمان خشونت‌های طالبان در افغانستان نیز به صورت کم‌سابقه‌ای افزایش یافته و علیرغم درخواست‌های مکرر مراجع ملی و بین‌المللی برای کاهش خشونت و استقرار آتش‌بس، طالبان تاکنون به این خواسته‌ها تمکین نکرده‌اند.

در همین حال برخی از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند، در صورت تداوم خشونت از سوی طالبان مذاکرات صلح باید متوقف شود. به گفته این نمایندگان، طالبان در روند صلح هیچ گونه انعطاف‌پذیری ندارند.

غلام‌حسین ناصری؛ از اعضای مجلس نمایندگان، امروز (چهارشنبه، ۷ عقرب) در نشست عمومی این مجلس گفت با ادامه‌یافتن جنگ، مذاکرات نتیجه نخواهد داشت.

از جانب دیگر برخی از گروه‌های سیاسی خواستار تشکل حکومت موقت هستند.

از جمله گلبدین حکمیتار؛ رهبر حزب اسلامی می‌گوید، تنها راه حل بحران افغانستان تشکیل حکومت موقت است.

مطالب مرتبط