ارغندیوال: افغانستان تا ۵ سال دیگر به خودکفایی اقتصادی خواهد رسید

عبدالهادی ارغندیوال؛ نامزدوزیر و سرپرست وزارت مالیه می‌گوید، افغانستان را تا سال ۲۰۲۵ از لحاظ اقتصادی به خودکفایی خواهد رسید.blankارغنداول امروز (دوشنبه، ۲۶ عقرب) هنگام ارایه برنامه خود در مجلس نمایندگان به عنوان نامزد وزیر وزارت مالیه بر مبارزه‌ جدی با فساد تاکید کرد.

او گفت که تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۵ میلادی عواید سالانه افغانستان به ۴۰۰ میلیارد افغانی برسد و رسما خودکفایی اقتصادی کشور را اعلام کند.

سرپرست وزارت مالیه عین حال گفت که دولت افغانستان در کنفرانس جنوا از جامعه بین‌المللی خواهد خواست که ۶۵ درصد کمک‌های خود را از طریق بودجه ملی افغانستان به مصرف برساند.

به گفته او، در حال حاضر، ۴۹ درصد کمک‌های جهانی از طریق بودجه ملی به مصرف می‌رسد.

در حال حاضر بخش بزرگی از بودجه دولت افغانستان توسط کمک‌های خارجی تمویل می‌شود.

قرار است در کنفرانس جنوا تعهد ادامه این کمک‌ها به افغانستان بررسی شود.

در همین حال در آستانه برگزاری این نشست، حنیف اتمر؛ سرپرست وزارت خارجه درباره کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان هشدار می‌دهد.

اتمر امروز (دوشنبه، ۲۶ عقرب) هنگام ارائه برنامه خود به عنوان نامزد وزارت خارجه در مجلس نمایندگان، گفت کمک‌های تعهدشده جامعه جهانی در جریان چهار سال گذشته تا دوماه دیگر پایان می‌رسد و از همین‌رو نشست جنوا تا چند روز دیگر برای بررسی ادامه این کمک‌ها، برگزار خواهد شد.

او علاوه کرد: «خطر این وجود دارد که جامعه جهانی ناتوانی‌اش را در ادامه کمک‌ها به افغانستان نشان دهد و ازهمین‌رو ۱۰ شرط اساسی را به حکومت افغانستان و طالبان سپرده‌است.»

کنفرانس جنوا با حضور هیأت‌هایی از ۶۱ کشور و ۳۵ نهاد بین‌المللی و نمایندگان جامعه مدنی، سکتور خصوصی و رسانه‌ها به تاریخ ۲۳ – ۲۴ ماه جاری میلادی به رهبری دولت افغانستان، کشور فنلند و سازمان ملل متحد در سویس برگزار می‌شود.

در این نشست تعهدات دولت افغانستان برای ادامه کمک‌های جهان، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پی‌گیری پرونده‌های بزرگ فساد اداری یکی از تعهدات دولت افغانستان به کشورهای کمک‌کننده بود و اشتراک‌کنندگان نشست سال ۲۰۱۸ روی نقش محوری مبارزه با فساد برای آینده افغانستان تأکید کرده بودند.

این در حالی است که اخیرا تلاش‌های دولت برای مبارزه با فساد به طور ملموسی افزایش یافته‌است. تشکیل یک کمیسیون پنج نفری و نیز سپردن مسئولیت مبارزه با فساد در کابل به امرالله صالح، بخشی از این تلاش‌هاست. تحلیلگران می‌گویند که این تلاش‌ها تبلیغاتی است و هدف از آن، جلب حمایت بین‌المللی از دولت افغانستان در آستانه کنفرانس جنوا می‌باشد.

مطالب مرتبط