رییس جمهوری خواستار کمک سازمان ملل به «وضعیت نامطلوب» مذاکرات دوحه شد

رییس جمهور غنی می‌گوید، سازمان ملل می‌تواند نقش مهمی در حل بن‌بست مذاکرات صلح دوحه بازی کند. او گفته که این مذاکرات در وضعیت نامطلوب قرار دارد.blankآقای غنی این سخنان را شامگاه جمعه (۳۰ عقرب) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در خصوص روند صلح افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شده‌بود، بیان کرده‌است.

رییس جمهوری برگزاری این نشست را نمایانگر تعهد شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای رسیدن افغانستان به صلح و ثبات دانسته‌است.

به نقل از اعلامیه‌ ارگ ریاست جمهوری، غنی گفته که امروز جامعه جهانی به توافق رسیده‌ که «ما به اهداف مطلوب خویش به‌خاطر رسیدن به یک راه حل سیاسی، نایل شویم».

او گفته که تعهدات سازمان ملل برای حمایت از مردم افغانستان به‌خاطر خاتمه‌دادن به جنگ، احترام به حقوق بشر و از همه مهم‌تر این‌که افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریستان مبدل نگردد، مهم است.

رییس جمهوری افزوده که حمایت دوامدار شورای امنیت سازمان ملل متحد از روند صلح افغانستان می‌تواند «ما را قادر سازد که به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنیم».

او با اشاره به مذاکرات صلح قطر گفته که مهم‌ترین ضرورت و اولویت صلح است و «ما باید به روند صلح انرژی تازه ببخشیم، زیرا مذاکرات دوحه در وضعیت نامطلوب قرار دارد».

غنی خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته که «شما در این راستا می‌توانید نقش عمده را بازی کنید».

رییس جمهوری همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواسته که بار دیگر خواستار آتش‌بس در افغانستان شود تا شرایط بهتری در راستای مبارزه با موج دوم ویروس کرونا فراهم گردد.

سازمان ملل در آغاز شیوع کرونا خواستار آتش‌بس سراسری در جهان شده‌بود تا زمینه مبارزه با کووید- ۱۹ فراهم شود؛ اما طالبان این خواست سازمان ملل را نادیده گرفتند و به حملات‌شان ادامه دادند.

این روزها، در حالی‌که مذاکرات قطر با بن‌بست مواجه است، خشونت‌ها و حملات طالبان در افغانستان جریان دارد.

صبح امروز بر اثر اصابت ۱۴ راکت به بخش‌هایی از کابل، پنج غیر نظامی جان باخته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین بر اثر دو انفجار در منطقه ارزان‌قیمت و چهلستون شهر کابل، یک نفر کشته و ۳ نفر دیگر زخمی شدند.

مطالب مرتبط