گروه ۲۰ بر دسترسی جهانی به واکسن‌های کرونا تاکید کرد

کشورهای عضو گروه ۲۰ در یک اجلاس مجازی به میزبانی عربستان، نسبت به عدم دسترسی کافی کشورهای جهان به واکسن‌های مدرنا و فایزر که به تازگی ساخته شده، ابراز نگرانی کرده و بر دسترسی جهانی به آن تاکید کردند.blank

نشست دوروزه ثروتمندترین کشورهای جهان موسوم به گروه۲۰ روز شنبه، ۲۱ نوامبر در ریاض پایتخت عربستان سعودی به صورت مجازی آغاز به کار کرده است و گفتگو درباره واکسن کرونا و دسترسی به آن بخشی از موضوعات مورد بحث در این نشست است.

شرکت‌های فایزر و مدرنا اعلام کرده‌اند که واکسن‌های آن‌ها افراد را ۹۵ درصد علیه ویروس کرونا مصوون می‌کند.

شرکت‌های تولیدکننده واکسن امیدوار اند که اداره نظارت بر کیفیت دارو در امریکا تا اواسط ماه دسامبر این واکسن را تأیید کند و تولید انبوه آن بلافاصله شروع شود.

شرکت فایزر اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی می‌تواند حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید کند که برای واکسن کردن حدود ۲۵ میلیون نفر کفایت خواهد کرد.

ملک سلمان؛ پادشاه عربستان سعودی که میزبان نشست گروه ۲۰ است روز شنبه نسبت به این خبرها ابراز خوش‌بینی کرد اما گفت: «باید تلاش کنیم شرایطی فراهم شود که همگان به این داروها دسترسی مقرون به صرفه و عادلانه داشته باشند.»

او با اشاره به شوک اقتصادی و خسارات اجتماعی ناشی از ویروس کرونا، اجلاس گروه ۲۰ را گشود و متعهد شد که این گروه تمام تلاش خود را برای غلبه براین بحران از طریق همکاری بین‌المللی به‌کار خواهد برد.

آنگلا مرکل؛ صدراعظم آلمان هم گفت که چالش فراگیری چون ویروس کرونا تنها با یک تلاش فراگیر قابل حل است.

همچنین رییس جمهور امریکا نزدیک به دو ساعت از طریق تماس ویدیویی در این نشست مجازی شرکت کرد.

مطالب مرتبط