سازمان ملل: با همه‌گیری کرونا خشونت علیه زنان در افغانستان شدت یافته‌است

نمایندگی سازمان ملل در افغا‌نستان یا یوناما می‌گوید، همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تشدید خشونت علیه زنان و دختران شده و آمار نشان می‌دهد که خشونت در برابر این قشر در جهان و افغانستان به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته‌‌است.blankاین نهاد به مناسبت ۲۵ نوامبر یا روز جهانی منع خشونت علیه زنان، خواستار همبستگی و تعهد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در جریان همه‌گیری جهانی کرونا شد.

یوناما گفته که شیوع کرونا منجر به افزایش عوامل خشونت در برابر زنان از کمبود غذا، بیکاری، ناامنی اقتصادی و بسته‌شدن مکاتب شده‌است.

نمایندگی سازمان ملل گفته که «در سطح جهان افزایش نگران‌کننده‌ای در انواع مختلف خشونت علیه زنان و دختران، مشاهده شده است و معلومات نشان می‌دهد که افغانستان از این امر مستثنی نیست».

الیتا میلیر؛ رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان گفته‌است که «تعامل روزانه ما با زنان افغان در سراسر کشور از آغاز شیوع همه‌گیری، افزایش نگران‌کننده‌ای را در سطح خشونت علیه زنان و دختران برجسته می‌سازد».

مقام‌های وزارت امور زنان نیز می‌گویند که خشونت علیه بانوان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته‌است.

اسپوژمی وردک؛ معین این وزارت، خشونت علیه زنان در افغانستان را نگران‌کننده خوانده‌است.

او گفته است که در سال جاری سه هزار و ۸۴۲ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده، در حالی‌که در سال گذشته موارد خشونت به سه هزار و ۷۲ مورد می‌رسید.

به گفته وردک، این آمار افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

معین وزارت امور زنان در مورد افزایش موارد حاد خشونت نیز ابراز نگرانی کرده و گفته که تا ماه جاری خورشیدی (قوس) ۱۱۹ مورد قتل زنان به ثبت رسیده، در حالی‌که این آمار در سال گذشته ۷۲ مورد بود.

خانم وردک افزوده‌است موارد تجاوز جنسی، بریدن اعضای بدن و سوزاندن زنان نیز بیشتر شده است.

بریدن اعضای بدن، قتل، لت‌وکوب، ازدواج زیر سن، محرومیت از حقوق اساسی و تجاوز جنسی از خشونت‌هایی هستند که زنان افغان با آن روبه‌رو هستند.

مطالب مرتبط