رییس جمهور چین پس از سه هفته پیروزی جو بایدن را تبریک گفت

شی جین پینگ؛ رییس جمهوری چین سه هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیروزی جو بایدن؛ رییس جمهوری منتخب آن کشور را تبریک گفت.blank

به نقل از شینهوا؛ خبرگزاری رسمی دولت چین، آقای شی با ارسال پیام تبریکی به جو بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، ابراز امیدواری کرده که دو کشور بتوانند با وجود کشمکش‌ها در حوزه تجارت، فناوری و امنیت، از این پس به «همکاری برد-برد» دست یابند.

وی در پیام تبریکی خود به جو بایدن، بر «انتظار مشترک جامعه جهانی» مبنی‌ بر برقراری روابط «سالم و باثبات» تاکید کرده است.

در بخش دیگری از پیام تبریک آقای جین پیانگ آمده است:‌ «ما امیدواریم که طرفین در جهت تقویت روحیه عدم درگیری و عدم تقابل، احترام متقابل و همکاری برد-برد گام بردارند؛ بر همکاری متمرکز شوند، تفاوت‌ها را کنترل کنند و از توسعه روابط سالم و باثبات بین چین و ایالات متحده حمایت کنند.»

چین از آخرین دولت‌هایی است که پیروزی آقای بایدن را به او تبریک می‌گوید. این پیام پس از آن ارسال شده که دونالد ترامپ با انتقال قدرت به جو بایدن موافقت کرد.

تا کنون هیچ توضیحی در مورد این تاخیر از سوی دولت‌مردان چینی تا این لحظه ارایه نشده است.

روابط بین چین و ایالات متحده در تیره‌ترین شکل خود طی دهه‌های اخیر قرار دارد و دو اقتصاد برتر جهان بر سر موضوعات مختلفی از جمله ویروس کرونا تا رقابت‌های تجاری، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و تنش در دریای چین جنوبی با یکدیگر اختلاف دارند.

مطالب مرتبط