خشونت علیه زنان در افغانستان؛ قتل ۱۶۷ زن طی ۱۰ ماه

کمیسیون مستقل حقوق بشر از افزایش موارد شدید خشونت علیه زنان خبر می‌دهد. براساس آمار این کمیسیون، طی ۱۰ ماه گذشته ۱۶۷ مورد قتل زنان به ثبت رسیده‌است.تصویرشبنم صالحی؛ عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر، امروز (پنج‌شنبه ۶ قوس) در یک نشست خبری گفت طی ۱۰ ماه گذشته ۳۷۷۷ مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده‌است.

به گفته او، در این مدت ۱۲۴۱ مورد خشونت فزیکی ثبت شده که ۲۸۱ مورد آن شامل قتل، تجاوز، آدم‌ربایی و خودکشی بوده است.

به گفته بانو صالحی، از این جمله ۱۶۷ مورد آن شامل قتل است که اکثریت آن انگیزه ناموسی داشته است.

او می‌گوید از مجموع این خشونت‌های حاد، عاملان تنها ۱۲۳ قضیه بازداشت شده و عوامل سایر خشونت‌ها فراری ‌اند.

او از ثبت ۱۳۰ مورد خشونت جنسی در ۱۰ ماه گذشته نیز خبر داد و گفت اکثریت این نوع خشونت را تابو دانسته و کمتر کسی حاضر به ثبت آن می‌شود.

در کمیسیون مستقل حقوق بشر در زمان یادشده، نزدیک به ۱۲۰۰ مورد خشونت کلامی و روانی چون تهدید به ازدواج مجدد، طلاق اجباری، تمسخر، استفاده از الفاظ تحقیرآمیز، بی‌سرنوشتی و تهدید به قتل نیز ثبت شده است.

خانم صالحی همچنین می‌گوید بیش از ۶۰۰ مورد خشونت اقتصادی که اکثرا شامل محرومیت از نفقه، میراث و ملکیت می‌شود نیز در این نهاد به ثبت رسیده است.

ثبت ۳۸۵ مورد خشونت دیگر چون اخراج از منزل، ازدواج اجباری، ازدواج زودهنگام، ممانعت از حق ازدواج و تحصیل و ازدواج بدل نیز در ارقام کمیسیون حقوق بشر دیده می‌شود.

این در حالی است که دیروز نمایندگی سازمان ملل در افغا‌نستان یا یوناما هم با نشر بیانیه‌ای گفت که همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تشدید خشونت علیه زنان و دختران شده و آمار نشان می‌دهد که خشونت در برابر این قشر در جهان و افغانستان به شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته‌‌است.

این نهاد به مناسبت ۲۵ نوامبر یا روز جهانی منع خشونت علیه زنان، خواستار همبستگی و تعهد برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در جریان همه‌گیری جهانی کرونا شد.

مقام‌های وزارت امور زنان نیز می‌گویند که خشونت علیه بانوان در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته‌است.

اسپوژمی وردک؛ معین این وزارت، خشونت علیه زنان در افغانستان را نگران‌کننده خوانده‌است.

او گفته است که در سال جاری سه هزار و ۸۴۲ مورد خشونت علیه زنان به ثبت رسیده، در حالی‌که در سال گذشته موارد خشونت به سه هزار و ۷۲ مورد می‌رسید.

به گفته وردک، این آمار افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

معین وزارت امور زنان در مورد افزایش موارد حاد خشونت نیز ابراز نگرانی کرده و گفته که تا ماه جاری خورشیدی (قوس) ۱۱۹ مورد قتل زنان به ثبت رسیده، در حالی‌که این آمار در سال گذشته ۷۲ مورد بود.

مطالب مرتبط