وزارت مهاجرین: طرح ایران برای تیراندازی بر مهاجران تکان‌دهنده است

نور رحمان اخلاقی؛ سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که موارد مطرح شده در طرح مجلس ایران در خصوص مهاجران تکان‌دهنده است. این طرح شامل حبس طویل، جریمه سنگین و اجازه یافتن ماموران امنیتی آن کشور برای تیراندازی بر پناهجویان می‌شود.blank

این طرح از سوی ۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران مطرح شده و در آن مجازات زندان و جریمه نقدی برای مهاجران غیرقانونی در نظر گرفته شده‌است. ماموران امنیتی نیز مجاز به تیراندازی به سوی موترهایی هستند که مشکوک به حمل این مهاجران باشند.

آقای اخلاقی امروز پنج‌شنبه، ۶ قوس در توییترش از این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته‌است: «انتظار داریم حقوق بشر افغان‌ها در همه کشورها رعایت گردد.»

بر اساس این طرح، اگر موتری از محل بازرسی فرار کند و «ظن قوی به حمل اتباع باشد» ماموران در استفاده از سلاح گرم مجاز خواهند بود.

بیشتر مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد ایران شده اند از افغانستان بوده و شلیک مرزبانان به افغان‌هایی که به صورت غیرقانونی از مرز می‌گذرند و وارد ایران می‌شوند، بارها تکرار شده است.

دو حادثه در سال جاری بازتاب گسترده رسانه‌ای داشته و دولت‌های افغانستان و ایران در سطح مقام‌های ارشد قول پیگیری و تقاضای جبران خسارت آن را داده‌اند.

در ماه جوزا بر اثر تیراندازی پولیس ایران به حامل مهاجران افغان در شهر یزد آن کشور موتر آتش گرفت و سه نفر در آتش سوخته و شمار دیگری از سرنشینان زخمی شدند. این حادثه سبب اعتراض‌هایی علیه ایران در کابل و برخی شهرهای اروپایی شد.

پیش از آن نیز شماری از پناهجویان افغان از سوی مرزبانان ایرانی مجبور شدند خود را در دریای هریرود پرتاب کنند و از میان ۵۰ پناهجو، بیش از ۲۰ تن آنان کشته یا مفقود شدند.

مطالب مرتبط