ترکیه ده‌ها نظامی را به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام به حبس ابد محکوم کرد

دادگاهی در ترکیه ده‌ها تن از نظامیان متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در این کشور را به حبس ابد محکوم کرد.blank

خلبانان نیروی هوایی و فرماندهان ارتش از جمله ۵۰۰ متهمی بودند که به تلاش برای سرنگونی رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه متهم شدند.

گفته می‌شود که متهمان طرح کودتا را از پایگاه هوایی آکینچی در نزدیکی آنکارا هدایت کرده‌اند.

هزاران غیرنظامی در آن زمان در حمایت از آقای اردوغان تجمع کردند و با سربازان مقابله کردند و از به دست گرفتن قدرت توسط طراحان کودتا جلوگیری کردند.

این دادگاه در ماه اوت ۲۰۱۷ آغاز شد و اتهامات شامل تلاش برای کشتن رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهوری ترکیه و به دست گرفتن نهادهای کلیدی دولتی بوده است.

۲۵ نفر از متهمان جنرال و ۱۰ نفر غیرنظامی هستند. بیش از ۱۰ مامور نظامی – از جمله خلبانان جنگنده F-16 و چهار غیرنظامی هر کدام به ۷۹ بار حبس ابد محکوم شده‌اند.

صدور این احکام هنوز در بزرگترین دادگاه ترکیه در سینکان در نزدیکی آنکارا ادامه دارد.

شش نفر به صورت غیرحضوری مورد محاکمه قرار گرفتند از جمله فتح‌الله گولن؛ رهبر جنبش هزیمت که متهم اصلی این کودتا عنوان می‌شود و عادل اوکسوز؛ مدرس الهیات که متهم است هماهنگ کننده اصلی در طرح کودتا بوده است.

جنبش هزیمت به رهبری آقای گولن توسط آقای اردوغان به عنوان یک سازمان «تروریستی» شناخته شده است. این روحانی ۷۹ ساله که زمانی متحد رییس جمهور بود، از زمان”این کودتای نافرجام، در پنسیلوانیای امریکا فراری باقی مانده و ترکیه خواهان استرداد او است.

مطالب مرتبط