واردات برق، محور گفتگوی اشرف‌غنی با رییس جمهوری ترکمنستان

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، رییس جمهو غنی با همتای ترکمنستانی‌اش تلفونی گفتگو کرده‌است. گفته شده که دوطرف در سازوکارهای تکمیل‌ پروژه‌های تاپی و تاپ به توافق رسیده‌اند. همچنین واردات برق به افغانستان نیز محور گفتگو سران دو کشور بوده‌است. این در حالی است که کابل در هفته‌های اخیر با بحران بی‌برقی مواجه است.blankطبق اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، اشرف‌غنی با قربان‌قلی بردی محمدوف؛ رییس جمهوری ترکمنستان بعد از ظهر امروز (شنبه، ۸ قوس) تلفونی گفتگو کرده‌است.

به نقل از اعلامیه، در این گفتگو هر دو جانب در مورد روابط دوستانه و نیک میان دو کشور صحبت کرده‌اند.

محمدوف گفته‌است که کشورش در راستای کمک و همکاری دوامدار با افغانستان، متعهد است.

رؤسای جمهوری دو کشور در خصوص کارهای انجام‌شده و پروژه‌های تاپی و تاپ و تمدید شبکه فایبر نوری نیز صحبت کردند و به‌خاطر تکمیل این پروژه‌ها، روی مکانیزم‌های سه جانبه و چهارجانبه به توافق رسیدند.

از افتتاح پروژه تاپی بیش از سه سال می‌گذرد؛ اما کار عملی آن در داخل افغانستان هنوز شروع نشده‌است.

همچنین قرارداد پروژه تاپ که با اجرای آن برق ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان انتقال می‌یابد نیز سال ۱۳۹۷ امضا شده‌بود.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، سران دو کشور همچنین در خصوص واردات برق به افغانستان صحبت کرده و در این زمینه توافق شده که شرکت ملی برق با جانب ترکمنستان، وارد گفتگو شود تا مشخصات و جزئیات واردات برق را به افغانستان، نهایی سازد.

تاکنون در این زمینه جزئیاتی ارائه نشده‌است.

در حال حاضر افغانستان از برق وارداتی ترکمنستان هم استفاده می‌کند.

این در حالی است که کابل در هفته‌های اخیر درگیر بحران برق است و افزون بر قطعی طولانی برق منازل، صدها کارخانه صنعتی نیز تعطیل شده و هزاران کارگر مشاغل خود را از دست داده‌اند. این بحران پس از آن به وجود آمد که ظرفیت برق صادراتی ازبکستان به افغانستان، کاهش یافت و شرکت برق نیز توان و ظرفیت لازم برای تأمین برق پایتخت از منابع دیگر را در اختیار نداشت.

رییس جمهوری ترکمنستان در گفتگو با اشرف غنی همچنین گفته‌است که به کمک این کشور یک مسجد جامع در بندر آقینه که گنجایش ۵۰۰ نمازگزار را دارد، ساخته شده و در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.

ریس جمهور غنی در این خصوص گفته است که وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان در مراسم افتتاح مسجد مذکور، اشتراک خواهد کرد.

مطالب مرتبط