غنی: مسوولیت مجلس تنها تایید یا رد بودجه است

اشرف غنی؛ رییس جمهوری در واکنش به تصمیم مجلس نمایندگان مبنی بر متوازن‌سازی بودجه سال مالی ۱۴۰۰، گفته‌است که این مجلس تنها صلاحیت تایید یا رد بودجه را دارد و نمی‌تواند پروژه‌های اضافی را در آن شامل کند.blank

مجلس نمایندگان بودجه پیشنهادی حکومت را برای سال ۱۴۰۰ رد کرده و خواهان تخصیص متوازن بودجه در همه ولایت‌ها شده است. این مجلس امروز اعلام کرد که تا نهایی شدن موضوع بودجه به رخصتی هم نمی‌رود.

رییس جمهور غنی امروز چهارشنبه، ۱۷ جدی در نشست کابینه به این تصمیم مجلس واکنش نشان داده‌است. وی گفته که «پروژه‌های اضافی» در بودجه سال ۱۴۰۰ مالی شامل نمی‌شود و پارلمان براساس قانون اساسی نمی‌تواند جای حکومت را بگیرد.

او افزوده که طبق وضاحت قانون اساسی، تهیه و ارائه بودجه کار قوه اجرایی است و پارلمان مسوولیت دارد آن را «جمعاً» رد و یا تأیید کند.

رییس جمهور تصریح کرده که توان شامل‌سازی میلیاردها پروژه بزرگ و خرد را که به صورت «سلیقه‌ای» آمده است، ندارد.

پیش‌نویس بودجه ملی سال مالی ۱۴۰۰ حدود دو هفته پیش از سوی وزارت مالیه به مجلس نماینده‌گان ارایه شد که در آن ۴۵۲ میلیارد افغانی به این سال پیش‌بینی شده‌است.

حدود ۲۹۵ میلیارد افغانی این مبلغ بودجه عادی و ۱۵۶ میلیارد افغانی آن بودجه توسعه‌ای گفته شده‌است.

مجلس نمایندگان بودجه سال ۱۴۰۰ را روز چهارشنبه، ۱۰ جدی به رای‌گیری گذاشت که به اکثریت آرا رد شد. عمده‌ترین دلیل رد این طرح از سوی مجلس عدم توازن آن خوانده شده است.

میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز این مجلس اعلام کرد که تا بودجه متوازن نشود، مجلس تایید نمی‌کند و به رخصتی زمستانی نیز نخواهد رفت.

مطالب مرتبط