پیش‌‌‌‎نویس دوم بودجه ۱۴۰۰ به مجلس فرستاده می‌شود

وزارت مالیه می‌گوید که پیش‌نویس دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی را که پیش‌تر به تایید کابینه رسیده، امروز سه شنبه، ۲۳ جدی به منظور تصویب به مجلس نمایندگان می‌فرستد.blank

شمروزخان مسجدی؛‌ سخنگوی وزارت مالیه در صفحه توییترش ابراز امیدواری کرده‌است که مجلس نمایندگان این پیش‌نویس بودجه را هرچه زودتر تصویب کند.

این در حالی است که کابینه روز گذشته پیش‌نویس دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را تایید کرد.

در این پیش‌نویس بیش از ۲۰ میلیارد اضافه شده و شماری از پروژه‌ها افزوده و شماری دیگر کم شده‌است.

رییس مجلس نمایندگان نیز روز گذشته از وزارت مالیه خواهان فرستادن پیش‌نویس دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ شده بود.

پیش از آن، مجلس نمایندگان طرح بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را رد کرد و شماری از اعضای مجلس با جمع‌آوری امضا تاکید کردند که تا زمانی‌که یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولتی تایید نشود، بودجه را تصویب نخواهند کرد.

مجموع بودجه سال مالی ۱۴۰۰ ۴۷۳ میلیارد افغانی است که از این جمله ۳۱۱ میلیارد آن را بودجه عادی و ۱۶۱ میلیارد آن بودجه انکشافی را تشکیل می‌دهد.

رد بودجه از سوی مجلس منجر به بروز تنش های تازه در روابط دو قوه شده‌است. اشرف‌غنی ضمن انتقاد از نمایندگان گفته‌بود که آن‌ها خواستار گنجانده‌شدن ۱۴۰۰ پروژه مورد نظر خودشان در سند بودجه هستند؛ این در حالی است که به باور او، مجلس تنها صلاحیت تصویب یا رد بودجه را دارد و نمی‌تواند درباره کاهش یا افزایش پروژه‌ها اعمال نظر کند.

این موضع‌گیری با انتقاد تند مجلس رو به رو شد و رییس مجلس، آقای غنی را به تاریک‌اندیشی و بی‌خبری از قانون متهم کرد و هشدار داد که اجازه نمی‌دهد افراد با تفسیرهای شخصی از قانون اموال عمومی را حیف و میل کنند.

مطالب مرتبط