خط آهن آقینه – اندخوی آماده بهره‌برداری است

کار ساخت خط آهن آقینه – اندخوی تکمیل شده و این پروژه آماده افتتاح و بهره‌برداری است.blankاداره ملی خط آهن می‌گوید، قرار است در روزهای آینده، مقام‌های ارشد دولت‌های افغانستان و ترکمنستان خط آهن آقینه – اندخوی را افتتاح کنند.

طبق اعلامیه‌ این اداره که امروز (سه‌شنبه، ۲۳ جدی) منتشر شد، خط آهن آقینه – اندخوی ۳۰ کیلومتر طول دارد و کار ساخت آن حدود ۳۰ میلیون دالر هزینه برداشته‌است.

گفته شده که هزینه‌ ساخت این خط آهن از بودجه‌ انکشافی اداره مستقل خط آهن افغانستان تأمین شده‌است.

اداره ملی خط آهن، این پروژه را یک گام مهم در راستای ایجاد شبکه‌ ریلی داخلی خوانده و گفته‌است که افغانستان از طریق خط آهن آقینه – اندخوی به شبکه‌ ریلی ترکمنستان و منطقه وصل می‌شود.

در اعلامیه این اداره آمده‌است که ایستگاه خط آهن آقینه – اندخوی به‌گونه‌ اساسی ساخته شده و روزانه ده‌ها تن کالای تجاری از این مرکز، تخلیه و بارگیری می‌شود.

تفاهم‌نامه‌ ساخت خط آهن آقینه – اندخوی یک‌سال پیش میان اداره خط آهن افغانستان و وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان امضا شده بود.

گفتنی است که چندی پیش خط آهن هرات- خواف که افغانستان را به شبکه ریلی ایران وصل می‌کند نیز با حضور مجازی رؤسای جمهوری دو کشور افتتاح شد.

افغانستان به شبکه خط آهن کشورهای ازبکستان، قزاقستان، چین، آذربایجان، اوکراین و روسیه نیز وصل است و از این کشورها واردات و صادرات دارد.

مطالب مرتبط