حمایت ایران از القاعده؛ امریکا شواهد ارایه می‌کند

وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که اطلاعات تازه‌ای درباره «ارتباط ایران با شبکهٔ تروریستی القاعده» و حمایت از این شبکه ارایه می‌کند.blank

به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو این اطلاعات را در سخنرانی روز سه‌شنبه اش ارایه خواهد کرد.

منابع آگاه می‌گویند که در حالی که تنها ۸ روز به پایان کار دولت دونالد ترامپ باقی است، وزیر خارجه وی قصد دارد با ارائهٔ اطلاعاتی که به‌تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، نشان دهد که دولت ایران پناهگاه امن برای سران القاعده فراهم کرده و از این گروه پشتیبانی کرده است.

هنوز روشن نیست وزیر خارجه امریکا در سخنرانی خود که در باشگاه ملی مطبوعات واقع در واشنگتن انجام خواهد شد چه میزان از جزئیات را ارائه خواهد کرد؛اما کارشناسان می‌گویند که وی ممکن است اطلاعاتی را دربارهه نفر دوم القاعده که بنابر اعلام منابع امریکایی ماه اگست سال گذشته در تهران کشته شد، ارائه کند.

رسانه‌های ایالات متحده در نوامبر سال گذشته اعلام کردند که محمد مصری؛ فر دوم شبکه القاعده به‌دست مأموران اسرائیل در ایران کشته شده است. وی به دست‌داشتن در بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۸ در دو سفارت امریکا در افریقا متهم بود.

دولت ایران در واکنش به این ادعا، ضمن انکار چنین رویدادی اعلام کرد که هیچ «تروریست» عضو القاعده در خاک این کشور حضور نداشته است.

مایک پمپئو پیش از این نیز در سال ۲۰۱۷، زمانی که رییس آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بود ایران را به همکاری با القاعده متهم کرده و گفته بود: «زمان‌هایی بوده که ایرانی‌ها دوشادوش القاعده کار کرده‌اند.»

مطالب مرتبط