اعلام آمادگی ترکیه به بازگرداندن روابط با اروپا در مسیر درست

رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا آماده است تا روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را به مسیر درست بازگرداند.blank

آقای اردوغان که امروز سه‌شنبه، ۱۲ جنوری در جمع سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آنکارا صحبت می‌کرد، گفت: «ما آماده هستیم روابط خود را به مسیر درست بازگردانیم. امیدواریم دوستان اروپایی ما نیز همین اراده را از خود نشان دهند.»

وی اضافه کرد که اینکه سال ۲۰۲۱ را به سالی موفقیت‌آمیز برای روابط اتحادیه اروپا و ترکیه تبدیل کنند در اختیار ترکیه و اروپا قرار دارد و می‌توانند با یک چشم‌انداز بلند مدت، بدون تعصب به این مهم دست پیدا کنند.

وی از دیپلمات‌های اروپایی خواست تا «برای گشوده شدن باب جدید در روابط ترکیه و اتحادیه اروپا» حمایت کنند.

ترکیه و اتحادیه اروپا سال میلادی پرتنشی را پشت سر گذاشته‌اند به گونه‌ای که بروکسل در ماه دسامبر سال گذشته میلادی تصمیم به اعمال تحریم‌ و مجازات‌های اقتصادی علیه برخی افراد و مسوولان دولت ترکیه گرفت.

اکتشاف منابع گازی در شرق مدیترانه، نحوه مدیریت مهاجرت، نقش ترکیه در سوریه، لیبیا و قره باغ از موضوعات مهم مورد تنش میان ترکیه و برخی کشورهای اروپایی در سال گذشته میلادی بوده‌اند.

با این حال ترکیه در روزهای گذشته بارها با تأکید بر این نکته که اتحادیه اروپا اولویت آنکارا است، گفتگو با اروپایی‌ها برای کاهش تنش میان آنکارا و بروکسل را خواستار شده‌ است.

مطالب مرتبط