غنی: بخش زیادی از توافق صلح امریکا و طالبان مبهم است

اشرف‌غنی؛ رییس‌ جمهوری می‌گوید که بخش‌های زیادی از توافق‌نامه صلح که میان واشنگتن و گروه طالبان در دوحه امضا شده، مبهم است.blankآقای غنی در سخنرانی خود در مورد اعمار صلح که قسمتی از آن شب گذشته، سه شنبه، ۲۳ جدی نشر شد، گفت که در مورد مبهم‌بودن این توافقنامه با زلمی خلیلزاد؛ نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان هم صحبت کرده‌است.

رییس‌ جمهوری افزوده است: «موافقتنامه امریکا با طالبان یک ابهام سرتاسری دارد، به داکتر صاحب خلیلزاد صد دفعه گفتم که این ابهام باید وضاحت داشته باشد؛ اما آن‌ها تاکید داشتند که آن‌ها با همه دنیا موافقه کرده‌اند، بنابراین موافقه روی روند سیاسی، بخش اول و کلیدی است.»

توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در قطر امضا شد.

براساس این توافقنامه بیش از پنج هزار زندانی گروه طالبان از زندان آزاد شدند و همچنین زمینه برای آغاز گفتگوهای صلح میان افغان‌ها مساعد شد.

پیش از این، سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری نیز این توافقنامه را مورد انتقاد قرار داده و گفته بود که افغانستان در قبال این توافقنامه هیچ نوع مسئولیتی ندارد؛ زیرا به گفته او این توافقنامه میان واشنگتن و طالبان امضا شده‌است.

گروه طالبان هم چندی پیش از جو بایدن؛ رئیس جمهور منتخب امریکا خواست که به این توافقنامه متعهد باقی بماند.

براساس این توافقنامه، طالبان همچنین تعهد کرده‌اند که بر شهرهای بزرگ افغانستان حمله نکنند؛ اما مقام‌ها می‌گویند که طالبان این تعهدشان را عملی نکرده‌اند.

با افزایش خشونت‌ها در دو ماه اخیر در افغانستان، طالبان به تخطی از این توافقنامه متهم شده‌اند.

مقام‌های امریکایی نیز در اوایل ماه جنوری ۲۰۲۱ گفتند که طالبان باید از هدف قرار دادن مقام‌های حکومتی، فعالان مدنی و خبرنگاران دست بکشند.

مطالب مرتبط