ملا برادر و چند عضو هیات طالبان هنوز در پاکستان هستند

براساس گزارش‌ها برخی از اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان از جمله ملا برادر و شیخ عبدالحکیم؛ رییس هیات مذاکره‌کننده این گروه تاکنون از پاکستان به قطر برنگشته‌اند و این موضوع باعث کندی مذاکرات دوحه شده است.blankمنابعی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که عدم بازگشت ملا عبدالغنی برادر؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و شیخ عبدالحکیم؛ رییس هیات مذاکره‌کننده این گروه تا اواخر دیروز (سه شنبه، ۲۳ جدی) به دوحه برنگشته‌اند.

اما یک منبع طالبان به بی‌بی‌سی گفته که بیشتر اعضای هیات طالبان به دوحه رسیده‌اند و بقیه هم تا دو روز دیگر برخواهند گشت.

هیاتی از طالبان با به میان آمدن توقف چند هفته‌ای در مذاکرات به پاکستان رفته بود.

در عین حال گزارش شده که شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان هم هنوز به قطر نرسیده‌اند و گفته می‌شود امروز یا پس فردا به آنجا سفر خواهند کرد.

هیات دولت تاکنون در این زمینه چیزی نگفته است.

مرحله دوم مذاکرات صلح میان طالبان و دولت اواخر هفته گذشته از سر گرفته شد.

گفته می‌شود که با آغاز دور دوم مذاکرات در دوحه هر دو طرف توافق کردند که ابتدا در سطح گروه‌های تماس روی اجندای مذاکرات بحث و آن را نهایی می‌کنند و این روند ادامه خواهد داشت.

ناجیه انوری؛ سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که هنوز هم گفتگو در مورد اجندای مذاکرات با اعضا هیات طالبان نهایی نشده است.

گفته شده که اولویت‌ اجندای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان، آتش‌بس و حفظ «نظام جمهوری» قرار دارد؛ اما طرف طالبان بر آنچه «ساختن نظام اسلامی» می‌خوانند، تاکید دارند.

مطالب مرتبط