سفارت امریکا: طرفدار ایجاد حکومت موقت نیستیم

راس ویلسون؛ کاردار سفارت امریکا در کابل می‌گوید که کشورش طرفدار ایجاد حکومت موقت در افغانستان نیست.blank

کاردار سفارت امریکا در افغانستان، امروز چهارشنبه، ۲۴ جدی در رشته توییت‌هایی گفته‌است که نتایج روند صلح به افغان‌ها بستگی دارد و امریکا معتقد است که این نتایج باید آرزوها و خواست مردم افغانستان را در بر داشته‌باشد.

راس ویلسون افزوده که امریکا متعهد به ختم منازعات افغانستان از طریق یک توافق سیاسی است.

کاردار سفارت امریکا همچنین گفته‌است که او و زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با افغان‌ها در مورد لزوم تسریع گفتگوهای صلح دوحه صحبت کرده‌اند و این گفتگوها را ادامه خواهند داد تا نگرانی‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها را در مورد صلح بشنوند.

او افزوده است که این توافق سیاسی باید تضمین‌کننده افغانستانی دموکراتیک، یک‌پارچه و مقتدر باشد و از دستاوردهای ۱۹ سال اخیر حفاظت کند.

راس ویلسون گفته‌است که مرحله اول مذاکرات صلح افغانستان در دوحه یک گام به پیش به حساب می‌رود؛ اما لازم است کارهای زیادی انجام شود.

به گفته او، امریکا خواستار کاهش فوری خشونت و استقرار آتش‌بس است.

این در حالی است که سرور دانش؛ معاون دوم رییس ‌جمهوری نیز می‌گوید که برای رسیدن به صلح نیازی به ایجاد حکومت موقت نیست.

معاون دوم رییس ‌جمهوری، امروز چهارشنبه، ۲۴ جدی در نشستی تحت عنوان «قانون اساسی، حقوق شهروندی و صلح پایدار» گفت که موضوع حکومت موقت معمولا در شرایط اضطراری و خلأ (قدرت) سیاسی در کشور مطرح می‌شود و برای رسیدن به صلح، نیازی به ایجاد حکومت موقت نیست.

گفته می‌شود که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل با شماری از سیاسیون افغان دیدار و درباره حکومت موقت با آنان صحبت کرده‌است؛ اما گفته می‌شود اشرف‌غنی از دیدار با او امتناع کرده‌است.

پس از این سفر بود که واکنش‌ حکومت به طرح ایجاد دولت موقت، شدیدا افزایش یافت.

مطالب مرتبط