گفتگوهای صلح دولت و طالبان در دوحه به تاخیر افتاده‌است

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که روند گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و گروه طالبان در قطر با تاخیر مواجه شده‌است.blank

فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی به رادیو آزادی گفته‌است که نمایندگان دولت و گروه طالبان از سه روز به این‌سو هیچ نشستی نداشته‌اند.

سخنگوی شورای عالی مصالحه در حالی‌که عوامل تاخیر در گفتگوهای صلح را مشخص نکرده،‌ گفته‌است که هیات دولت مصروف بحث‌های داخلی می‌باشد.

او گفته‌است که هیات دولت روی ترتیب و توحید آجندایی که برای گفتگوهای بین‌الافغانی تهیه شده، بحث و مشوره‌های درونی دارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز از قول منابع دوطرف، گزارش داده که هردو جانب‌، گفتگوها را متوقف کرده‌اند و منتظر اند که جو بایدن؛ رییس جمهور آینده امریکا چه سیاستی در مورد افغانستان اختیار می‌کند.

قرار است بایدن روز چهارشنبه آینده مراسم تحلیف برگزار کند.

مذاکره‌کنندگان می‌خواهند مطمئن شوند که آیا وی جدول زمانی دونالد ترامپ درباره خارج‌کردن نیروها از افغانستان را دنبال می‌کند یا نه.

یک منبع دیپلماتیک در کابل که نخواسته نامش ذکر شود به رویترز گفته‌است که آن‌ها منتظر پالیسی رییس جمهور آینده‌‌ امریکا هستند.

یک عضو هیات‌ ‌مذاکره‌کننده طالبان نیز که نخواسته نامش ذکر شود به رویترز گفته که منتطر پالیسی اداره جدید امریکا اند تا دیده شود تا چه حد به توافقنامه قطر متعهد می‌ماند.

این عضو طالبان گفته‌است که اگر امریکایی‌ها به تعهدات خود در مورد خارج‌کردن نیروها از افغانستان پایبند نمانند، طالبان به اقدامات جدی رو خواهند آورد و بار دیگر در مناطق کلیدی، جنگجویان تندرو را مستقر خواهند کرد.

مرحله دوم گفتگوهای بین‌الافغانی اواخر هفته گذشته آغاز شد؛ ولی هنوز صرف یک نشست مستقیم میان هیات‌ها صورت گرفته و گروه‌های تماس حداقل دو جلسه با هم داشته‌اند.

مطالب مرتبط