کمیسیون اصلاحات اداری ۱۲ هزار کارمند خیالی را شناسایی کرد

کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی ۱۲ هزار کارمند خیالی را در دستگاه حکومت شناسایی کرده‌است که سال‌ها بدون این‌که کار کنند از دولت معاش اضافی گرفته‌اند.blank

سید حشمت‌الله هاشمی؛ سرپرست کمیسیون اصلاحات اداری به بی‌بی‌سی گفته است که روند گسترده بیومتریک کارمندان دولتی در ماه دسامبر ۲۰۱۹ تکمیل و مشخص شد که ۱۲ هزار کارمند خیالی در نهادهای مختلف دولت وجود دارند و از سال‌ها به این سو هیچ وظیفه‌ای اجرا نکرده؛ اما عملا از دولت حقوق دریافت کرده‌اند.

سرپرست کمیسیون اصلاحات اداری وخدمات ملکی افزوده‌است که در نتیجه تحقیق و پس از بیومتریک‌کردن کارمندان خدمات ملکی این ۱۲ هزار کارمند خیالی مشخص و شناسایی شده‌اند.

هاشمی گفته‌است که از میان ۱۲ هزار کارمند خیالی، ۹ هزار کارمند که بیشتر شامل معلمان جعلی می‌شوند، در وزارت معارف شناسایی شده‌اند.

به گفته او، برخی از این افراد به گونه‌ای خودسر جای دیگر به خدمت گرفته شده‌بودند و شماری دیگر از کارمندان و آموزگاران در ولایت‌های ناامن صرفا حاضری را امضا کرده و معاش مفت دریافت ‌کرده‌اند.

آقای هاشمی همچنین گفته است که در نتیجه انگشت‌نگاری کارمندان، مواردی هم مشخص شده که یک نفر در یکی از ولایت‌ها به عنوان آموزگار استخدام شده؛ اما در عین زمان در یکی از وزارت‌ها در پایتخت نیز پستی دیگر را اشغال کرده و همزمان از دو جا معاش دریافت کرده‌است.

سرپرست کمیسیون اصلاحات اداری افزوده، کارمندان دارای این ویژگی در کابل نه؛ بلکه در ولایت‌ها و ولسوالی‌های ناامن تثبیت شده اند.

شمار کارکنان وزارت معارف از جمله کارکنان بخش خدمات حرفه‌ای این وزارت در حال حاضر به ۲۷۲هزار نفر می‌رسد که ۲۰۰ هزار آن مشمول پست‌های آموزگاری است.

آمار مشخصی از مقدار حقوقی که این افراد در طی سال‌های گذشته از دولت دریافت کرده‌اند، وجود ندارد. شمعروزخان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه گفته که این وزارت همه ساله تشکیل هر نهاد دولتی را نظر به پیشنهاد وزارت یا اداره در سند بودجه در نظر می‌گیرد.

مجموع تشکیل دستگاه خدمات ملکی ۴۳۰ هزار نفر است و کمیسـیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی مسـؤلیت رهـبری اصلاحـات این مجموعه کارمندان واسـتخدام کارکنـان را بـه دوش دارد.

حدود دو سال پیش این کمیسیون روند ثبت معلومات و بیومتریک این کارمندان را به هدف گردآوری آمار دقیق کارکنان ملکی دولتی و شناسایی کارکنان خیالی را آغاز کرد.

با این حال کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که معلومات کارکنان خدمات ملکی در سیستم اطلاعات منابع بشری این کمیسیون ثبت شده و این سیستم آمار دقیق کارکنان خدمات ملکی و مشاغل موجود را مشخص می‌سازد و جلو کارکنان خیالی را می‌گیرد.

مطالب مرتبط