حمله مرگبار بر یک کمپ سازمان سیا در خوست «مخفی» نگهداشته شده

یک رسانه امریکایی گزارش داده که امریکا حمله مرگبار به یک کمپ سازمان استخبارات امریکا (سیا) در ولایت خوست افغانستان را که می‌تواند «نقض توافقنامه دوحه» تلقی شود، مخفی کرده‌است.blank

بر بنیاد گزارش «فارین پالیسی» کمپ «چاپمن» در اوایل ماه دسامبر در ولایت خوست هدف حمله انتحاری قرار گرفت؛ اما این رویداد مرگبار مورد گزارش و تایید مقامات رسمی افغان و امریکایی قرار نگرفت.

در گزارش آمده‌است که در این حمله چهار نفر از نیروهای امنیتی در خوست که مورد آموزش و تجهیز سازمان سیا قرار دارند به همراه سه نظامی دیگر افغان و شش غیرنظامی کشته شده‌اند؛ اما رسانه‌های محلی و نه رسانه‌های بین‌المللی این حمله را گزارش نکرده‌اند.

فارین پالیسی نوشته‌است: «نه واشنگتن و نه ماموریت ناتو در افغانستان هیچ اطلاعاتی درباره این حمله به صورت علنی یا در پاسخ به درخواست‌ها ارایه نکردند و بلافاصله پس از حمله نیز ارتش افغانستان و پولیس خوست از دسترسی به محل رویداد منع شدند.»

وزارت امور داخله سندی درباره این رویداد ندارد و سخنگوی والی خوست نیز به این نشریه گفته که نیروهای وابسته به سازمان سیا اطلاعاتی را درباره انفجار به اشتراک نگذاشته اند.

این نشریه امریکایی درباره زمان و چگونگی رویداد نوشت: «حوالی ساعت ۳ بعد ازظهر دوم دسامبر سال ۲۰۲۰ یک موتر زرهی هاموی مملو از مواد انفجاری در پارکینگ پایگاه منجر شد و تمام شهر را لرزاند.»

هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته و سخنگوی طالبان نیز به درخواست‌های متعدد فارین پالیسی برای اظهارنظر در باره این رویداد پاسخی نداده است.

کارکنان این پایگاه تایید کردند که نظامیان امریکایی در زمان حمله در چاپمن حضور داشتند و یک مقام وزارت امور داخله نیز گفته که بازرسان جنایی پایگاه بگرام نیز پس از آن برای بررسی حمله به محل آمده بودند.

پیش از این گزارش‌هایی از حمله بر دو کمپ نیروهای امریکایی در هلمند منتشر شده بود؛ اما مقامات امریکایی آن را تایید یا رد نکردند.

بر بنیاد توافقنامه دوحه، طالبان بر نیروهای امریکایی حمله نمی‌کنند و نیروهای امریکایی نیز تنها در صورت حملات تهاجمی طالبان بر نیروهای افغان می‌توانند از این نیروها حمایت کنند و طالبان را هدف قرار دهند.

طالبان اما در هفته‌های اخیر در واکنش به حملات نیروهای امریکایی بر پایگاه‌های آن گروه هشدار دادند که در صورت ادامه حملات، پاسخ جدی خواهند داد.

مطالب مرتبط