ناتو علی‌رغم کاهش نیروهای امریکایی به ماموریت خود در افغانستان ادامه می‌دهد

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرد که با وجود کاهش نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان، موضع این سازمان تغییر نکرده و به حضور و ماموریت خود در این کشور ادامه می‌دهد.blank

این سازمان امروز یکشنبه، ۲۸ جدی در واکنش به کاهش سطح نظامیان امریکایی در افغانستان در بیانیه‌ای گفته‌است که ناتو به ماموریت حمایت قاطع در افغانستان ادامه می‌دهد. بیانیه افزوده‌است: «ما با یک ستاد مرکزی در کابل و چهار ستاد فرماندهی منطقه‌ای مشغول آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای افغان هستیم.»

ناتو گفت‌است که این سازمان به نیروهای امنیتی افغانستان در تلاش برای دستیابی به صلح پایدار کمک کرده و اطمینان حاصل می‌کند که افغانستان هرگز بار دیگر به پناهگاهی امن برای تروریزم بین‌المللی تبدیل نشود.

بیانیه تاکید کرده که ناتو به حمایت از روند صلح افغانستان ادامه می‌دهد و به عنوان بخشی از این روند آماده است تا مبتنی بر شرایط، چگونگی حضور خویش را تعدیل کند.

بر بنیاد اعلام ناتو، ماه‌های آینده حضور نیروها در افغانستان براساس وضعیت میدانی این کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و وزیران دفاع کشورهای عضو این سازمان ماه آینده درباره حضور در افغانستان دیدار و رایزنی خواهند کرد.

در بیانیه تصریح شده‌است: «هر تصمیمی که در این باره اتخاذ کنیم مهم است که ما این کار را با هم، به روشی هماهنگ و آگاهانه انجام دهیم.»

پیش از این سرپرست وزارت دفاع امریکا اعلام کرده بود که تعداد نظامیان امریکایی در افغانستان طبق فرمان اجرایی دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهور آمریکا به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است.

او افزوده که اگرچه این وزارت‌خانه می‌تواند برای کاهش هرچه بیشتر تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان و رساندن آن به صفر تا چهار ماه دیگر برنامه‌ریزی کند؛ اما کاهش تعداد نیروها در آینده بستگی به شرایط خواهد داشت.

بر بنیاد توافق امریکا و طالبان، شمار سربازان امریکایی در افغانستان تا ماه می باید به صفر برسد. از طرفی هم مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان سه ماه پیش آغاز شده و تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده‌است.

هنوز روشن نیست که موضع دولت جدید امریکا که تا چند روز دیگر روی کار می‌آید در قبال روند صلح افغانستان و خروج نظامیانش از این کشور چه خواهد بود.

مطالب مرتبط