‌شورای مصالحه: یک گروه بین‌المللی بر روند صلح نظارت می‌کند

شورای عالی مصالحه ملی گفته‌است که یک گروه بین‌المللی بروند صلح افغانستان نظارت می‌کند که سازمان ملل متحد نیز بخشی از آن است. به گفته این شورا نگرانی‌های جهان درباره چشم‌انداز صلح افغانستان از سوی همین گروه حل می‌شود.blank

فریدون خوزون؛ سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی‌ در گفتگو با رادیو آزادی، ضمن بیان این مطلب، گفته‌است: «هر موضوعی که برای توافق سیاسی مشکل ایجاد می‌کند از راه گفتگو در میز مذاکره حل خواهد شد. امیدواریم زودتر به یک توافق سیاسی برسیم که در نتیجه آن شاهد تامین یک صلح با عزت و دایمی در کشور باشیم.»

سخنگوی شورای مصالحه ملی افزوده‌است که یک گروه بین‌المللی به شمول ملل متحد از روند گفتگوهای جاری نظارت می‌کند و نکات مورد نگرانی جهان از سوی همین گروه حل می‌شود.

این در حالی است که نمایندگان دولت و گروه طالبان شامگاه روز یک‌شنبه، ۲۸ جدی دیدار و درباره آجندای مذاکرات گفتگو کرده‌اند.

نادر نادری؛ سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان در توییترش از انجام این دیدار و گفتگوی هیأت‌ها خبر داده‌است.

این عضو هیات مذاکره‌کننده دولت افزوده‌است که این نشست میان روسا و تعدادی از اعضای هیأت‌های مذاکره‌کننده دوطرف برگزار شده و در آن بحث‌های بیشتری روی موضوع آجندا صورت گرفته‌است.

پیش از این، برخی منابع گزارش داده‌بودند که دوطرف علاقه‌ای به از سرگیری مذاکرات ندارند و در چند روز گذشته هیچ دیداری میان دو جانب صورت نگرفته‌است.

به گفته منابع، نمایندگان دولت و طالبان، منتظر انجام مراسم تحلیف جو بایدن؛ رییس جمهوری جدید امریکا و روی کار آمدن دولت وی بودند؛ اما طالبان این موضوع را رد کرده‌اند.

از طرف دیگر زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته با ملا برادر؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و رییس هیأت مذاکره‌کننده آن گروه دیدار و گفتگو کرده‌است.

در این دیدار وزیر امور خارجه قطر نیز حضور داشته و درباره روند صلح گفتگو شده‌است.

مطالب مرتبط