رحمانی: تا بودجه تصویب نشود به رخصتی نمی‌رویم

در حالی‌که پیش‌نویس دوم بودجه سال مالی ۱۴۰۰ نیز روز شنبه، ۲۷ جدی از سوی مجلس نمایندگان رد شد، اکنون رییس مجلس می‌گوید که تا تصویب بودجه سال مالی ۱۴۰۰، اعضای مجلس به رخصتی زمستانی رفته نمی‌توانند.blank

میررحمان رحمانی؛ رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز دوشنبه، ۲۹ جدی گفت که اعضای این نهاد تا زمانی‌که بودجه به تصویب نرسد، به رخصتی زمستانی نخواهند رفت.

رییس مجلس نمایندگان افزود که پیش از رفتن اعضای مجلس به رخصتی زمستانی، بودجه مالی ۱۴۰۰ تصویب خواهد شد.

این در حالی است که پیش‌نویس دوم بودجه برای سال مالی ۱۴۰۰ روز شنبه ۲۷ جدی از سوی مجلس نمایندگان رد شد.

در پیش‌نویس دوم بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۴۷۳ میلیارد افغانی در نظر گرفته شده‌است که از این میان، بیش از ۳۱۱ میلیارد افغانی بودجه‌ عادی و ۱۶۱.۸۴۲ میلیارد افغانی بودجه‌ انکشافی پیش‌بینی شده‌است.

پیش از این مجلس نمایندگان طرح اول بودجه سال مالی ۱۴۰۰ را نیز رد کرده‌بود.

در آن زمان شماری از اعضای مجلس با جمع‌آوری امضا تاکید کردند که یکسان‌سازی معاشات کارمندان دولتی، شرط اصلی تصویب بودجه است.

رد بودجه از سوی مجلس منجر به بروز تنش‌های تازه در روابط دو قوه شده‌است. اشرف‌غنی ضمن انتقاد از نمایندگان گفته‌بود که آن‌ها خواستار گنجانده‌شدن ۱۴۰۰ پروژه مورد نظر خودشان در سند بودجه هستند؛ این در حالی است که به باور او، مجلس تنها صلاحیت تصویب یا رد بودجه را دارد و نمی‌تواند درباره کاهش یا افزایش پروژه‌ها اعمال نظر کند.

این موضع‌گیری با انتقاد تند مجلس رو به رو شد و رییس مجلس، آقای غنی را به تاریک‌اندیشی و بی‌خبری از قانون متهم کرد و هشدار داد که اجازه نمی‌دهد افراد با تفسیرهای شخصی از قانون اموال عمومی را حیف و میل کنند.

مطالب مرتبط