طالبان از تطبیق برنامه واکسین پولیو حمایت کرد

همزمان با آغاز کارزار سراسری واکسین پولیو یا بیماری فلج کودکان در کشور، گروه طالبان از تطبیق این برنامه حمایت کرد.blank

محمد نعیم؛ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، امروز دوشنبه، ۲۹ جدی در توییترش نوشته‌است که گروه طالبان زمینه‌سازی برای ارائه خدمات صحی به مردم را مسئولیت خود می‌داند و مطابق اصول خویش با سازمان جهانی صحت در این زمینه همکاری می‌کند.

نمایندگان سازمان جهانی صحت و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز گذشته با ملا برادر؛ معاون سیاسی این گروه دیدار کرده و در این نشست، در مورد چگونگی تطبیق واکسین پولیو و روش‌های درمان بیماری کرونا گفتگو شده‌است.

وزارت صحت عامه پیش از این گفته‌بود که گروه طالبان در ولایاتی که نفوذشان بیش‌تر است ممانعت‌هایی برای اجرای برنامه پولیو ایجاد کرده‌اند.

همچنین گروه طالبان به تاریخ ۲۲ حمل سال گذشته خورشیدی، فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی صحت را در مناطق تحت کنترل خود ممنوع کرد.

افزایش ناامنی و ممانعت از انجام واکسین از سوی مخالفان مسلح دولت به ویژه در مناطق جنوبی کشور همواره از دلایل عمده افزایش موارد بیماری پولیو در افغانستان عنوان شده است.

این در حالی است که کارزار سراسری واکسین پولیو یا بیماری فلج اطفال برای ۵ روز آغاز شده‌است.

قرار است در این کارزار پنج روزه که از سوی وزارت صحت عامه و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) راه اندازی شده، به حدود ۱۰ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین تزریق شود.

وزارت صحت عامه ناامنی را بزرگ‌ترین چالش بر سر راه واکسیناسیون کودکان در این کشور خوانده است.

این وزارت گفته که آن‌ها نگران‌اند که حدود ۳.۳ میلیون کودک به دلیل ممنوعیت کمپاین خانه به خانه در مناطق خاص کشور از دریافت واکسین محروم شوند.

براساس آمار وزارت صحت عامه، موارد مثبت پولیو در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.
این وزارت گفته که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ واقعه مثبت پولیو در کشور ثبت شده‌است در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۹ مورد بوده است.

 

مطالب مرتبط