ابراز نگرانی «تیفا» از طرح برگزاری چهار انتخابات در یک‌سال

بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (تیفا) می‌گوید که تصمیم‌گیری کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات شورا‌های ولایتی، ولسوالی‌‌، شهرداری‌های شهرهای بزرگ و مجلس نمایندگان در غزنی طی سال آینده، با توجه به شرایط امنیتی کشور و عدم اصلاحات انتخاباتی، نگران‌کننده و تکان‌دهنده است.blank

صغرا سعادت؛ سخنگوی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، امروز دوشنبه، ۲۹ جدی گفت که با توجه به شرایط امنیتی و نبود امنیت برای مردم در پایتخت و مراکز شهرها، امکان برگزاری این چهار انتخابات پیش‌رو وجود ندارد.

سخنگوی تیفا افزود که با توجه به تقلبی که در آخرین انتخابات صورت گرفت و هیچ‌گونه اصلاحاتی در نهادها و نظام انتخاباتی وارد نشده‌است، تصمیم روی انتخابات آینده، تکان‌دهنده است.

بانو سعادت در حالی‌که مشخص‌نبودن منابع تامین بودجه انتخابات را یک مشکل دیگر فراراه برگزاری انتخابات عنوان کرد،‌ افزود که فضا برای مبارزات انتخاباتی توسط ساختارهای سیاسی مساعد نیست و مشارکت واقعی شهروندان در انتخابات ناممکن است.

سخنگوی تیفا همچنین گفت که با توجه به مواردی که ذکر شده، تصمیم کمیسیون انتخابات و حکومت برای برگزاری چهار انتخابات پیش‌رو برای دموکراسی و دستاوردهای دو دهه کشور نگران‌کننده است.

تیفا پیشنهاد کرده که پیش از برگزاری انتخابات، اصلاحات انتخاباتی با توجه به درس‌های آموخته‌شده از انتخابات گذشته در ساختار و چارچوب حقوقی نهادهای انتخاباتی به میان آید.

این در حالی است که رییس ‌جمهوری روز گذشته با اعضای کمیسیون انتخابات دیدار و روی فراهم‌آوری تسهیلات لازم برای برگزاری انتخابات تاکید کرده‌است.

کمیسیون انتخابات نیز از برنامه خود برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی، ولسوالی، شهرداری های شهرهای بزرگ و انتخابات پارلمانی در غزنی در پاییز سال ۱۴۰۰ خبر داده‌است.

گفتنی است که در دوره حاکمیت اشرف‌غنی، هیچ انتخاباتی در ولایت غزنی برگزار نشده‌ و نمایندگان این ولایت که در انتخابات پیشین پارلمانی برگزیده شده بودند، همچنان به صورت غیر قانونی در سمت خود باقی مانده‌اند.

مطالب مرتبط