تنها ۲۵ دوز واکسن کرونا در کشورهای فقیر دنیا تزریق شده‌است

سازمان صحی جهان با انتقاد از از توزیع غیر عادلانه واکسن کرونا در کشورها می‌گوید که در سراسر کشورهای فقیر دنیا تا کنون تنها ۲۵ دوز واکسن تزریق شده؛ در حالی که کشورهای ثروتمند ۳۹ میلیون این واکسن را دریافت و تطبیق کرده‌اند.blank

تدروس آدانوم؛ دبیر کل این سازمان روز دوشنبه با ارایه این آمار گفت که با چنین وضعیتی جهان در آستانه یک «شکست اخلاقی فاجعه‌بار» قرار گرفته است.

او افزود که عادلانه نیست که افراد جوان و سالم در کشورهای ثروتمند پیش از بیماران در کشورهای فقیر از واکسن کرونا برخوردار باشند.

دبیر کل سازمان صحی جهان گفت که تاکنون در ۴۹ کشور ثروتمند دنیا ۳۹ میلیون دوز از واکسن کرونا تزریق شده، در حالی که از میان کشورهای فقیر تنها در کشور گینه ۲۵ دوز از این واکسن به عده‌ای از جمله رییس جمهور این کشور تزریق شده است.

به نوشته روزنامه گاردین، در کشور گینه واکسن روسی موسوم به اسپوتنیک استفاده شده است.

تاکنون در چین، هند، روسیه، بریتانیا و امریکا واکسن ویژه ویروس کرونا تولید شده و تمام این کشورها شهروندان خود را در اولویت قرار داده‌اند.

تدروس آدانوم هشدار داده است که این رویکرد که او آن را «رویکرد اول – من» خوانده تنها به «افزایش قیمت‌ها و احتکار» واکسن دامن خواهد زد.

او در ادامه از تمام کشورهای عضو سازمان خود خواسته است که ترتیبی اتخاذ کنند که تا روز جهانی صحت در هفتم اپریل یعنی سه ماه دیگر واکسن کرونا به تمام کشورهای دنیا رسیده باشد.

مطالب مرتبط