چین پمپئو را تحریم کرد

دولت چین شماری از اطرافیان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین امریکا از جمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت او را تحریم کرد.blankوزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه ۲۰ جنوری همزمان با تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری جدید امریکا با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد تصمیم به تحریم ۲۸ شخصیت و مقام سیاسی دولت پیشین امریکا گرفته است که ادعا می‌کند حاکمیت چین را «شدیدا نقض کرده‌اند».

بر پایه تصمیم تازه دولت پکن، افراد تحریم شده و اعضای خانواده آنها از ورود به سرزمین اصلی چین، هنگ کنگ و ماکائو منع شده و نهادهای مرتبط با آنها نمی‌توانند با چین تجارت کنند.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی در دوران ترامپ و معاون پیشین او مت پوتینگر، پیتر ناوارو، مشاور تجاری ترامپ و نیز کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل تا این زمان در سیاهه افراد مورد تحریم چین قرار دارند.

مقامات ذکر شده در ترسیم موضع دولت ترامپ در قبال چین شامل تحریم‌های مختلف و نیز در صدور بیانیه روز آخر مبنی بر نسل‌کشی دولت پکن در استان سین کیانگ نقش مهمی داشته‌اند.

نام استیو بانن، مشاور سابق ترامپ و جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید نیز در این فهرست دیده می‌شود.

مقامات چینی می‌گویند که این افراد «مجموعه‌ای از اقدامات دیوانه‌وار را برنامه‌ریزی، ترویج و اجرا کرده، با دخالت شدید در امور داخلی چین منافع این کشور را تضعیف و به مردمش اهانت کرده‌اند و روابط چین با آمریکا را به طور جدی مختل نموده‌اند».

دولت چین تصمیم تازه خود را در حالی اعلام کرد که مراسم تحلیف ریاست جمهوری جو بایدن بدون حضور دونالد ترامپ در واشنگتن برگزار شد.

مطالب مرتبط